Moonspell – The Butterfly Effect

Napalm Records

7 Augusti

Det portugisiska gothic bandet Moonspells släpper en re-release av sitt kritikerrosde fjärde album The Butterfly Effect. Ett album där experimentet var starkt influerat av industrial eran på 1990-talet och baserat på teorin om fjärilseffekten vilket skapade en dynamisk mix av genrer.

Första spåret Soulsick börjar långsamt omgiven av mörker för att sedan byggas upp. I takt med industrial vibbarna som ekar starkt tillsammans med Fernandos stämma växer låten sig starkare och tar med lyssnaren tillbaka 20 år i tiden. Den grövre sången ändrar energiflödet i låten och gör den levande tillsammans med spöklika elektroniska synthar . Samtidigt tycks värmen sakta försvinna. Tredje spåret Can’t Bee går en helt egen väg med mer elektronisk trip hop element som hypnotiserande likt cruisare som glider fram på stadens gator om natten. Plötsligt ökar farten med ett kort dragrace och gitarrerna börjar likt vrålande motorer susa förbi och adrenalinet är på topp. Plötsligt sveper lugnet om sig runt lyssnaren återigen. Lustmord som är plattans fjärde låt börjar med gigantiska trummor från Miguel som likt en naturkraft krossar allt i sin väg. Basen plöjer stora sprickor i takt med trummorna och gitarrerna slukar allt som faller ner i avgrunden.Nionde alstret Adaptables  är mer öppet i soundet, synthen av Pedro lyfter upp lyssnaren likt en klippa högt upp där örnarna härskar. Ricardo skänker ett simpelt, men fångande riff som tar med lyssnaren på en flygtur åter ner till jorden. Fallet ner tycks sträckas ut långsamt tills sista noten slår blir mötet plötsligt och kort.

Albumet är ett vågat experiment från en tid där många prövade gränser maximalt för vad som kunde spelas eller accepteras. Från en mättad scen kom nya grenar som fascinerade och satte riktlinjer för musiken som ingen visste kunde spelas såhär.

1. Soulsick
  2. Butterfly FX
  3. Can’t Bee