Mörk Gryning – Hinsides Vrede

Seasons of Mist

23 Oktober

Efter en kort tupplur på cirka 15 år kommer Black metal bandet Mörk Gryning tillbaka med ett nytt album, Hinsides Vrede. Med laddade batterier och återfunna synergier till texter har dem byggt en stark grund, enkel brutalitet balanserandes på melodier som förändras inför varje skiva. Har det långt väntade albumet blivit ett nytt kapitel, men man kan ändå ana och känna energierna från tidigare släpp.

Efter ett lugnt kort intro börjar andra spåret Fältherren i en rasande fart med blast beats och skränande gitarrer, kommer ett melodiskt nästan vibrerande riff av Avathar innan Draakh börjar sitt growl på Svenska. Som börjar berätta om en strid just vunnen och alla andra fallit, texten fortsätter sin beskrivning om händelserna börjar vi komma till mitten av spåret där allt lugnar ner sig en smula. Vackra melodier som bygger på main riffet vävs fram mer akustiskt och trummorna backar upp för att visa triumfens höjdpunkt. Börjar Draakh med agressivt trummspelande, fortsätter historien om Fältherren som inte kan förlora med skränande gitarrer likt slagets närstrider och bombardemang. Vi fortsätter in i tredje låten Existence in a Dream, där melodierna växer sig större och sången stark med mindre skrikig röst känns den mer närvarande och personlig. Utmärkt sammarbete mellan alla gitarrer är det ingen som trycks undan och gör sitt jobb att föra fram musiken frammåt, trummorna stampar på i stadig takt av Draakh som visar vilket håll man ska. Nionde spåret For Those Departed växlar spår och frammanar ett lungt men kort piano spel som ändrar stämning mot slutet av plattan till deprimerande gränser. Elfte låten börjar med ett dovt mantra som byggs upp, kommer gitarrerna in fortsätter expansionen utåt likt en sfär växer det sig starkare. Trummorna dundrar in med sköna rytmer ett kort slag, ligger gitarren kvar spräcks sedan bubblan och musiken sjudar. Gäst sångerskan Laura ger melodierna större spektrum och förgyller låten, tillsammans med sången blir mixen av growl och clean en kanon combo går låten över till sista spåret. On the Elysian Fields som avslutar skivan med ett solo piano, skänker det en sorts dyster ro till vardagens bestyr fastnar albumet kvar i minnet som återkommer regniga dagar passande höstens mörker.

En skiva med mycket känslor som ger mer än vad en själv betalar i tid, vackert verk med självsäkra musiker som vet vad dem vill ha. En klart godkänd uppföljare efter så många år, men vad säger den redan kluvna skaran av fans som blev delade vid 2003 år skiva, Pieces of Primal Expressionism?

1. The Depths of Chinnereth
  2. Fältherren
  3. Existence in a Dream