MOSAIC – Harvest: Songs of Autumnal Landscapes and Melancholy

Eisenwald

24 Juli

Projektet MOSAIC firar 15 år i år och grundaren Martin van Valkenstijn släpper i samband med det Harvest som är ett samlingsalbum av tidigare osläppt material och demos. Albumet är en hyllning till Valkenstijnds hemort Thüringen. MOSAIC spelar stämningsfull neofolkloristisk musik och att lyssna på ett album rakt igenom är lite som att lyssna på en sagoberättare i någon medeltida sättning.

Introlåten Feueerspuk är ett stämningsfyllt spår med ett utdrag ur ett tal på tyska som nämner angst och det är lätt att känna att det är just den stämningen de vill bygga upp till. Andra låten Dunkler Herbst fortsätter med talet och det är en obehaglig känsla som lägger sig över allt. Det här är inte någon ösig metal. Det här är inte heller någon doom metal, det är neofolk på gränsen till drama och skådespel mer än musik i vissa stunder. Nästan alla vokala delar är upplästa istället för sjungna, men det är också det som gör att det blir den berättande känslan över lag. I spår nio Der letzte Atem blir det väldigt tydligt när rösten kompletteras av såväl elgitarrer och körer. Det skapar en väldigt dramatisk ljudbild som passar väldig väl med det nästan desperata tonläget i Valkenstijnds röst. Olden Hair (Blood is King Pt. I) som följer som alster nummer tio är ett bra exempel där en röst sjunger något som skulle kunna vara något från ett kloster i huvudsak ackompanjerat av en trumma. I det tolfte alstret  As The Fields Call From Graves (Blood is King Pt. III) dyker en mer musikalisk ådra upp. Här spelar såväl trummor som elgitarrer och den tidigare så talande rösten har fått en något mer melodisk klang. Över lag fortsätter albumet i ett lite mer metal/musikaliskt spår och Bittersweet Odour som är näst sista låten på albumet seglar upp och blir snabbt favoritlåten på albumet. Här finns det en nästan svart och svavelosande känsla med snabba kaggar och groteska bakgrundsvrål med en nästan vansinnig gitarr som stöttar upp.

Det här är snyggt mixat och mastrat, mycket av materialet verkar vara hämtat från gamla kassettband och trots att musiken är hämtad från olika perioder har musikern hittat en snygg röd tråd i det. Det här är något för den som gillar episk neofolk. Det är dramatiskt och det är lagom extremt samtidigt som där finns ett fokus, som gör att det är lättare att hänga med i vart musiken vill leda en.

Låtlista:

1. Feuerspuk & Tannenreben
2. Dunkler Herbst