Narnia – ”From Darkness To Light”

Melodiösa metalveteranerna Narnia är tillbaka med åttonde studioalbumet ”From Darkness To Light”. 2017 års turné som resulterade i  fjolårets liveplatta We Still Believe – Made in Brazilgav mersmak och nu ger bandet sig ut på ännu en turné i Sydamerika. Denna gång tillsammans med Stryper och Tourniquet. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte är särskilt bevandrad i Narnias musikaliska värld sedan tidigare. ”From Darkness To Light” beskrivs i pressmaterialet som en logisk uppföljare till 2016 års självbetitlade album, vilket sägs vara en inspirerad återkomst för bandet.

Inledande ”Crack In The Sky” är en smakstart med sitt Dream Theater proggiga driv där flyhänta gitarrer och ödesmättade synthar ligger i förgrunden. Det här är högenergisk symfonisk metal framförd med känsla och pondus! Dramatiska ”Has The River Run Dry” för tankarna till Dio’s mer episka stunder. Den medryckande refrängen bjuder på köttigt riffande och skönt ös. ”MNSFT” har en spännande keyboardfigur och påminner i melodispråket om band som Treat och Saffire. I grunden kontemporär metal, men här finns också en del pampiga symfoniska och proggiga inslag. ”The Armour Of God” är straightforward power metal med trallig refräng som det är svårt att inte gilla. Keyboardriffet, starkt präglat av irlänsk folkmusik, fäster som tuggummi och det neo-klassiska gitarrsolot, snyggt stulet av Yngwie, utgör kronan på verket.

Korta och koncisa ”You Are The Air That I Breathe” är modern melodiös metal utan krusiduller. Den poppiga refrängen känns väldigt slätstruken. Visserligen som klippt och skuren för radio vilket med största sannolikhet är syftet. Det känns dock mer uträknat och effektivt än spännande.

Det är med andra ord första hälften av ”From Darkness To Light” som engagerar mest. Från och med spår sex, ”The War That Tore The Land”, tappar skivan både i energi och styrfart. Den här balladen ska förstås vara en stämningsfull och känslosam hymn, men blir mest bara fånig med sina sakrala ”Hallelujah” körer. Efterföljande ”Sail On” och ”I Will Follow” är alldeles för uddlösa, platta och enformiga för att engagera.

Titelspåret är indelad i två hälfter vilket jag inte förstår poängen med. Tyvärr är det en rätt sömnig historia där storslaget drama och energi uteblir. Undantaget är den pampiga inledningen. Successivt förvandlas tyvärr ”From Darkness To Light” till något som liknar Pink Floyd, fast utan den ödesmättade nerven och känslan som utgör deras storhet.

Det finns en uppsjö band som spelar melodiös metal och Narnia gör det varken bättre eller sämre än många av sina kollegor. Tematiskt är ”From Darkness To Light” en skiva med religiösa och bibliska förtecken. Merparten av de låtar som presenteras här känns dock tyvärr alltför slätstrukna för att beröra. Det hettar aldrig till och det finns ingen som helst wow faktor någonstans. Det är kanske en annan femma om man är ett fan sedan tidigare, men i mina öron låter lejonparten av materialet som standardiserad melodiös metal med symfoniska inslag. Hantverksmässigt dock både välspelat och välproducerat, varken mer eller mindre.

Band: Narnia

Titel: From Darkness To Light

Genre: Heavy Metal, Power Metal