Notörious – ”Glamorized”

Grabbar, jag har en grym idé! Vi går in i replokalen, super oss fulla, lyssnar på ”Shout At The Devil” och gör en platta! Ja, så kanske snacket gick hos Chris Höudini (sång),
Nikki DiCato (gitarr), Andy Sweet (Bas) och Freddy Kixx (trummor) när de bildade Notörious. Dessa norrmän har gjort sin hemläxa väl gällande både image, sound och text-tematik, eller vad sägs om föga subtila låttitlar som ”Friday Night”, ”Seducer” (som låter som en ”Looks That Kill” ripoff) eller Tonight (Gonna Get It)? Tidiga Mötley Crüe, Skid Row och Pretty Boy Floyd står på menyn och till det kryddar man med några stänk Van Halen och Yngwie Malmsteenskt gitarrlir.

Chris Höudini har en något nasal röst som låter som en blandning av Vince Neil och Don Dokken i sina glans dagar. Öppnande ”Gunnerside” är helt ok, om än konventionell, klassiskt sleazemangel med flyhänt gitarrakrobatik. ”Notörious” är ytterligare en ”Looks that Kill” pastisch med flyhänt Yngwie solo. ”Have A Good Time” har ett skönt riff som för tankarna till tidiga Van Halen, typ ”Dance The Night Away” eller ”Little Guitars”. Det är förvisso ett gött driv men helhetsintrycket vacklar. Det här är faktiskt riktigt pubertalt och låter som något jag själv kunde ha skrivit i femtonårsåldern.

”Run For Your Life” är lite hårdare och mörkare än majoriteten spår och har lite mer köttande att bjuda på. Den blir dock för enformig i längden, vilket tyvärr gäller för de flesta spår. ”I Walked In” har förmodligen plattans bästa refräng och ”Summer Nights” är en bra idé som borde jobbats mer på.

Notörious är förvisso tajta, samspelta och med gitarrhjältelir som heter duga. Energi och jävlaranamma finns det tonnvis av men det hjälper inte när det är så lite som fastnar. Här finns inga omedelbara refränger eller fästande hookar. Det mesta känns halvfärdigt och i brist på fantasi blir det mest bara ett repetitivt  riffmanglande. Ska man göra den här typen av musik idag måste man kunna erbjuda något som konkurrenterna saknar. Gamla Mötley riff, infantila texter och en gitarrist med Yngwie komplex duger inte. Finesslöst, tråkigt, saknar nerv och är hästlängder från konkurrenter som Crashdiet, Hardcore Superstar, Confess och Crazy Lixx.

Band: Notörious

Titel: Glamorized

Genre: Sleaze Metal