Ny Ep: recension Captain Black Beard – Live + 1

2011 landade debutalbumet på de subtila skivdiskarna. Tre år senare framavlades uppföljaren Before plastic. 2016 ynglade piraterna av sig sitt tredje album It´s mouthful. Struck by lightning kom ut två år senare, där de dessutom signades utav Melodic Rock Records. Deras senaste platta Sonic forces såg dagens ljus förra året. Återigen var det dags för en skivbolagsrockad till välrenommerade AOR Heaven. Kaptenen är den som lämnar skutan sist sägs det. I detta fall får nog den enda kvarvarande medlemmen Robert Majd tituleras den posten. Han styr Captain Black Beard med järnkrok. Sjörutten från 2009 till 2021 har varit en resa från opolerad skitig hårdrock till tillrättalagd kalkylerad melodiös aor/hårdrock.

Den inriktningen blev definitivt tydligare på Struck by lightning där Jona Tee, keyboardisten från H.E.A.T producerade albumet. Varför ändra ett vinnande recept? Gitarristen Dave Dalone från H.E.A.T ersatte Jona Tee som producent. Hade Upplands Väsbys andra stolthet haft en lillebror så hade avkomman hetat just Captain black Beard. Bandet andades, vilade, sket, åt H.E.A.T. Den som kläckte bandnamnet Captain Black Beard hade säkert ett adekvat syfte, men själv upplever jag namnet som helt malplacerad utifrån om man vill verka i denna ytterst klyschiga genre. Ungefär som att döpa ett death metalband till Legions of fluffy flowers eller ett dansband till Dennis och djävulshamstrarna!

Martin Holsner är bandet fjärde vokalist sedan starten Han ersatte kortvariga Linnea Vikström (Therion), som i sin tur ersatte sångfågel Liv Hansson, som i sin tur ersatte Sakaria Björklund 2017. För mig är han bandets mest passande såväl på platta som live hittills. Nu är det upp till bevis hur bra han behandlar dåtid som nutid på en liveskiva.

Ep:n inleds med bandets bästa låt: ”Headlights” från deras senaste platta. Den omisskänneliga körylandet är minst sagt inspirerad från H.E.A.T´sLiving on the run”. Låten är en hymn, ett anthem som fans aldrig kommer att acceptera att den inte spelas live. Martin hanterar balansen mellan lågmäld och grandios på ett föredömligt sätt. Aor Melodic Rock generellt avnjuts bäst live, eftersom soundet på albumen allt som oftast blir aningen för polerat och tillrättalagda. Från en uptempolåt till en annan, ”Midnight cruiser” från samma platta tillhör en av deras bästa alster. Martin tar chansen i slutet av låten att i bästa Halfordstil falsettyla loss. Instinktivt låter helheten djävulskt tight! Att keyboarden får en bärande huvudroll på scenen är verkligen ett stort plus i kanten. Energin från inledningen gör att man vill höra mer.

I tredje låten ”Sonic forces”, titellåten från senaste albumet så beger man sig in i Journey territoriet inspirerad av ”Separate ways”. Det är väl få förunnat att låta som Steve Perry, men ger man sig in i leken får man helt enkelt tåla den. Martin Holsner är en bra vokalist, men någon ny Steve Perry, njaa inte riktigt. I vilket fall som helst så har inledningen varit en våt dröm för oss som dyrkar keyboardbaserad melodiös hårdrock med krunchiga riff. Fjärde låten ”Divided feeling” är tagen från It´s a mouthful albumet. För mig är låten lite över medel, men sämre än de övriga. Upplever den också som aningen tjatig, något som devalverar det som varit.

Det tar de igen med råge när de avfyrar deras näst bästa låt ”All the pain” tagen från Struck by lightning. Kombinationen Queensrÿche och H.E.A.T känns ännu mer vital live än på albumet då det är ett ordentligt bett i gitarren, något som saknades i studioversionen. Avslutande ”Too good” är ett helt nytt studiospår. Den kan etiketteras som över medel, men inte extraordinär på något sätt. Dock bådar den lättuggade pastischen gott inför piraternas fjärde album. Denna live-EP har definitivt fått mig med skeppet att se dem härja på någon scen i vårt avlånga land i höst.

H.E.A.T, Journey, The Night Flight Orchestra och Brother Firetribe, inga dåliga musikaliska referenser precis. Under dessa storheter lurar piraterna, Care of the night, Wildness,Creye, Reach, Arctic Rain, Heartwind, Starmen och Black Paisley, Sapphire eyes och Chronus – må bästa band vinna. Sund konkurrens lär höja alla gruppernas kommande musik till oanade höjder. Sverige får väl numera ses som en hovleverantör av melodisk hårdrock till resten av världen – kvalitet och kvantitet på samma gång!

Band: Captain Black Beard
Titel:
EP: Live + 1