Ny singel: Iron Maiden ”Writing On The Wall”.

Igår 19.00 svensk tid, satt jag spikad framför Youtube på vår TV. En av de viktigaste händelserna på väldigt länge, som man absolut inte fick missa. Surround anläggningen inkopplad och med stora förhoppningar. Iron Maiden hade teasat att något komma skall. Men vad?! Skulle vi få en ny singel av Iron Maiden? Svaret blev, när klockan tickade ned till 0 på deras “live stream” ett rungande JA!

6 år sedan sist vi fick nytt studio-material från camp Maiden. Inte nog med en ny singel, de presenterade likt så en musikvideo för låten. Välkommen “Writing On The Wall”. Låten är skriven av Adrian Smith (Gitarrist) och Bruce Dickinson. Den är producerad av Kevin Shirley samt co-producerad av Steve Harris. Hur låter Iron Maiden 2021? Håller det?

Låten börjar med ett snyggt akustiskt plock, med lite keltisk känsla. Vi kliver sedan in ett bluesigt rockriff. En rakare låt, där de olika delarna som utgör Iron Maiden får ta lagomt med plats. Vissa skulle kalla denna låt “safe” för att vara Maiden. Jag säger tvärtom, Maiden tar ut svängarna genom släppa en låt som både skriker “singel” utan att vara en för kort och intetsägande låt a la tex “Speed Of Light” från förra skivan, eller någon annan svagare låt i mitt tycke. Detta är helt klart bland de starkaste singlarna de släppt på länge. Vi bjuds på en refräng som både sprider gåshud och sätter sig väldigt snabbt på hjärnan. Bruce Dickinson levererar i vanlig ordning, stor refräng, galet snygg klang i rösten. Man blir varm i hjärtat, än kan gubbarna. Gitarrtrion Smith, Murray & Gers levererar också i vanlig ordning snygga gitarrslingor och solon. Allt sitter på sin plats. Jag finner också att denna singel håller högre kvalitet i ljudproduktion än förra plattan “The Book Of Souls”, som jag tyckte var rätt svag i produktionen för att vara Iron Maiden.

Bild: Pressfoto

Det finns en nerv som berör en då man hör denna samt så hörs en hunger. Man ställer sig ju givetvis frågan, vad budskapet innebär för oss Maiden fans? “The Writing On The Wall”, från “Belshazzar’s feast”. Är det sista skivan? Eller läser vi in för mycket, likt som man gjorde då de släppte “The Final Frontier”?

Säkert att säga är att Iron Maiden är tillbaka med en av de bästa singlarna de släppt någonsin. Jag har höga förhoppningar på kommande skiva och jag känner mig fortfarande som ett barn på julafton, skillnaden är att jultomten är Eddie (Maskot) och han har gett mig en ny singel med en av mina favoritband. Spänd på att få se ett avtäck omslag, låtlista och datum för Iron Maidens 17:e album. Jag vet att Iron Maiden fansen kan vara kritiska och med all rätt, de har så mycket bra material i sin ryggsäck. Men, denna kommer garanterat gå hem hos många av fansen, eftersom det är en extremt stark Iron Maiden låt.

Band: Iron Maiden

Titel: The Writing On The Wall.

Genre: Heavy Metal