Ny singel recension: Gathering Of Kings – ”Moonlight”.

När jag allra första gången fick höra om det stundande konceptet med en ny svensk supergrupp någon gång i slutet av 2016 början av 2017 var första tanken, Wow! Jag läste namn efter namn och hakan föll bara längre och längre ner i golvet. Det var dock ett par personer som jag inte fäste sådär jättestor vikt vid när de kom upp ungefär i mitten av alla namn i pressmeddelandet. Det visade sig vara ett misstag.

Victor Olsson hade redan lång vana vid att vara en drivande motor och skriva riktigt bra album i gruppen Saffire. Alexander Frisborg har en liknande bakgrund i gruppen Helldog om än i mindre skala då de inte släppt några fullängdsalbum ännu. Tillsammans har de skapat ett nytt sound. Ett Gathering Of Kings sound utvecklat i samarbete med Ron och Nina Dahlgren som initiativtagare och projektledare. Tillsammans har det äkta paret tio år av Rocknytt och bokningsbolaget Lajjv Agency i ryggen vilket gör att de vet precis vilket sound de är ute efter. Thomas Plec Johansson bakom spakarna i studion med magiska fingrar gör grundstommen i projektet komplett.

Det är den här ryggraden i projektet som gör att det går att experimentera med övriga sättningen i studion. Förutom Nalle Påhlsson som spelar bas på samtliga spår och Victor som även han  medverkar på samtliga spår har sex sångare, tre trummisar, fyra gitarrister och fyra keyboardister och några olika konstellationer av körer hittills medverkat på ett eller flera spår. På nya singeln ”Moonlight” är det premiär för sångare nummer sju.

Jonny Lindqvist har varit sångare i Power Metal bandet Nocturnal Rites i snart 20 år. Nu är det debut som sångare i en helt annan genre. Men trots det stora hoppet i stil övertygar Jonny från första ton. Eller första vrål kanske vi ska säga. Moonlight inleds nämligen med ett härligt oh yeah! Hela Jonnys insats känns väldigt inspirerad låten igenom och han sparar verkligen inte på krutet. Han får också avsluta med härligt oh oh oh oh oh.  Högsta betyg till Jonnys första insats inom Melodic Rock och får jag drömma hoppas jag att det inte var sista gången våra vägar korsades.

Det stora svulstiga soundet hittar vi naturligtvis även på denna singel. Dock något återhållsamt. Vi har ju blivit bortskämda med singlar där det öses på med fulla ställ. Här följer musiken mer med sången och tar egentligen aldrig riktigt stor plats. Det tar aldrig riktigt fart faktiskt. Inte ens refrängen lyfter låten. Efter första lyssningen är jag faktiskt besviken. Nej det här singelsläppet övertygar inte tänker jag.

Men. Det är inget fel på låten. Den kommer mer och mer för varje lyssning. Felet låg hos recesenten som byggt upp förväntningarna att bli fullständigt överkörd på första genomlyssningen. Trägen vinner är ett ordspråk man ofta får använda sig av och när hörlurarna till slut kommer på exploderar låten.

Nalle Påhlssons fantastiska basspel tillsammans med Efraims Larssons taktfasta trumspel driver låten. Keyboard och gitarr spelet från Victor är magnifikt. Körerna från Apollo Papathanasio, Viktor och Alexander ligger helt rätt i bakgrunden. Rysningarna längs ryggraden är tillbaka. Vi hittar tillbaka till varandra igen.

Filmvärlden har sina superhjältar från Marvels universum som tillsammans räddar världen gång på gång. Melodic Rock scenen har sin samling av kungar som tillsammans ännu en gång kanske inte räddar världen men som åter igen visar hur Melodisk Rock ska framföras. Det är bara att till slut kapitulera och erkänna sig besegrad. The kings are dead, long live the Kings! Moonlight kanske inte knockar dig direkt. Refrängen är inte lika direkt som vi blivit bortskämda med. Men till slut vinner den över dig helt enkelt för att det är en fantastisk bra låt i grunden. Och när den väl gjort det vill du bara lyssna igen, igen och igen.

Jag förstod inte alls Viktor och Alexanders roll i projektet där när pressmeddelandet kom. Men i dem har kaptenerna Ron & Nina Dahlgren som styr skutan med vacker hand verkligen hittat rätt. Jag tror att de tillsammans kommer fortsätta leverera storverk efter storverk. Som Jagger/Richards, Bröderna Young/ Bon Scott och senare Brian Johnson. Som von Arb/von Arb/Von Rohr. De är fortfarande unga och hungriga, besitter så otroligt mycket talang och verkar trivas så bra tillsammans när de skriver. Framtiden för dem tillsammans inom branschen ser precis som för oss lyssnare ljus ut trots att vi en stor tid framöver kommer befinna oss under månens sken.

Band: Gathering Of Kings

Titel: Moonlight

Skivbolag: RN Records

Releasedatum: 4/10 Digitalt 16/10 Fysisk Singel

Av: Magnus Blomqvist

Gathering Of Kings – ”Moonlight”.

Jonny Lindkvist (Vocals), Victor Olsson (Guitars, Keyboards & Backing Vocals), Nalle Påhlsson (Bass), Efraim Larsson (Drums), Apollo Papathanasio (Backing Vocals), Alexander Frisborg (Backing Vocals).