Ny singelrecension: Iron Maiden ”Stratego”.

Iron Maiden är tillbaka med sin andra singel “Stratego”, tagen från deras uppkommande skiva “Senjutsu” som planeras att släppas 3 september. Första singeln “The Writing On The Wall” släpptes den 15:e juli, tillsammans med en musikvideo för låten.

Deras nya singel “Stratego” klockar in på 4:59 minuter. Kuriosa, “Stratego” står för “The act of finding someone’s weakness in a game or in everyday life”. Passande nog, kan det vara så att jag har hittat svagheten i kommande plattan, med just denna singel?

Iron Maiden, vad hände här?.. Vi började ju så bra med första singeln “The Writing On The Wall”. Detta dock, det var en besvikelse, för mig i alla fall. Jag förväntade mig mer efter första singeln. Först och främst, det är en standard Iron Maiden låt. Ni vet en sådan som man bara hör att det är just Steve Harris som har skrivit den. Visserligen tillsammans med Janick Gers, men ni förstår vad jag menar. Det är gallop i basen, trummor och annat. Förvisso finns det synth/stråk som kommer här och där, vilket var en skön och fräsch bris, i en annars standard Maiden låt.

Iron Maiden.

Sedan, mixen? Vad i hela skedde här? Bas och trummor ligger väldigt högt, likaså synthen ligger väldigt front, på ett sådant sätt att den stundtals inte känns rätt. Vilket känns väldigt tråkigt då jag som sagt uppskattar det inslaget och melodin är väldigt cool. Men till det konstigaste, Bruce känns som han blir begravd i mixen? Stundtals hör jag inte ens vad han sjunger. Inte alls som “The Writing On The Wall”, här känns det “grumligt” i ljudbilden på något sätt.

Det känns oinspirerat och spretigt. Visst, den är inte dålig. Långt från Maidens sämsta låt och givetvis finns det saker i låten som jag uppskattar, såsom melodin, gitarr-slingorna från början och ja även “galloppet” kan jag uppskatta till viss del, det är ju ändå Maidens signum. Men det känns gjort på just denna låt, vi har ju hört detta förut, flertal gånger. Den har en snygg refrängmelodi och jag gillar Bruce stämmor på sig själv, i kombination med synthen, även om det känns lite off i nivåerna/mixen. Gitarr-riffet på slutet och synthen, det gifter sig faktiskt väldigt bra. Men betyget dras då främst ned på grund av mixen. Jag är kraftigt förvirrad, känns som ett galet stort hopp från förra singeln. Är det ens tänkt att de ska vara på samma platta?

Jag hoppas innerligt att skivan bjuder på mer guldkorn än The Writing On The Wall och att den vågar ta ut svängarna, likt den singeln, mer.

Band: Iron Maiden

Titel: Stratego