Ny Skivrecension: Anette Olzon – ”Strong”.

Anette Olzon från The Dark Element och som slog igenom som sångerska riktigt stort när hon blev medlem i finska Nightwish har nu släppt sitt andra soloalbum med titeln ”Strong”. Det första albumet på egna ben ”Shine” kom 2014 och vi som följer Anette Olzen vet ju att vi snackar om en sångerska på översta tronen inom Heavy Metal. Så vad kan gå fel när hon nu kommer ut med ett tyngre album än debuten som ändå håller sig kvar med melodiösa slingor trots ett tyngre sound och med grawl sång på flera av låtarna från Jonas Husgafvels pipa!? Dessutom har Anette tagit hjälp av en av Sveriges bästa gitarrister nämligen Mr Magnus Karlsson som hon skrivit låtar tillsammans med och gitarrspelet är lysande på nya soloalbumet. Rena rama riff raffen som glöder strängarna.

Albumet ”Strong” är i metal andans tecken där man ändå lagt in melodiösa slingor i bakgrunden och som får kampera ihop med Anette Olzens fantastiska röst som mixas ihop med Jonas Husgafvels growlande och det funkar på ett fantastiskt bra sätt. Albumet har dessutom mixats ihop av Jacob Hansen ( Pretty Maids, Volbeat, The Dark Element och det är givetvis en produktion som låter mumma! Alltså fantastiskt bra helt enkelt. Albumet har 11 låtar som alla håller hög nivå. Finns egentligen ingen låt som faller ur ramarna utan man får helt enkelt njuta av ett album med 11 riktigt bra låtar. Sen att man har några favoriter som höjer sig lite mer är ju mer än fråga för mig än för andra som säkert har helt andra åsikter gällande låtarnas olika styrkor och svagheter.  Sick Of You, Strong, Sad Lullaby och Roll The Dice är dock mina repeats på albumet redan nu!

Anette Olzen står stadigt på scengolvet så och på studiogolvet framöver med en röst som berör och ett låtskrivande som håller klass. Albumet är bra och man bjuds på 53,18 minuter högklassig metal av bästa märke. Anette Olzen och Magnus Karlsson är lite hårdrockens svar på Per och Marie i Roxette som också är/var en fantastisk duo tillsammans i skapandet av ny musik! Keep on working in future because I see a rainbow in the dark! ”Strong” är att rekommendera! Metal av hög kvalite med gudabenådad sångerska och ett bra ihopkok på bandet som varitmed i arbetet av Anette Olzens soloalbum och som bidragit till ett bra musiksliskt verk i heavy metalens tecken.

Tack för musiken, rösten, riffen och growlandet! Rock on Girl and boys you are hard as a rock!

Band: Anette Olzen

Titel: Strong