Ny Skivrecension: Flames Of Fire – ”s/t”.

Flames Of Fire är ett nytt debuterande band med medlemmar från både Sverige, Norge och Finland som nu släppte sitt debutalbum den 18 mars 2022. Bandet är bildat av Christian Liljegren ( fd Narnia,  The Waymaker, Audiovision ) och Mats Åke Andersson ( Zaragon ). Övriga bandmedlemmar är Per Schelander, Stephen Carlsson och Jani Stefanovic med tidigare erfarenheter från band som The Waymaker,  Astrakhan och Brotthog som exempel. Vi pratar om ett rätt rutinerat debutband helt enkelt i Flames Of Fire med andra ord! Bandet är influerade av band som Rainbow, Stryper, Dio och Iron Maiden vilket märks tydligt i låtarna på debualbumet ”Flames Of Fire”! Men man lyckas ändå ge låtarna sin egen prägel trots väldigt tydliga ”spår” från deras husgudar i vissa låtar men bandet gör det ändå bra.

Man har helt enkelt packat in låtarna i ett klassiskt välarrangerat och producerat concept i ett skandinaviskt hårdrock /metal perspektiv med spiritous och mytologi i låttexterna. Helt enkelt snackar vi ”The Swedish/Scandinavia Metalsound”!

Flames Of Fire lyckas bra med att leverera en debut riktigt bra även om en del låtar nästan låter som de skrivits av de band som inspirerat och gett bandet dess influenser. Men sången är bra och musiken talar ändå för sig själv och det är ett genomgående bra album från spår ett till sista låt. Desto högre desto bättre dessutom om undertecknad får höja volymen hemma!?

Press photo:
Michael Good

Flames Of Fires ”Flames Of Fire” är ett bra första försök av bandet. Jag gillar musiken och låtarna vilket gör att albumet rekommenderas varmt att köpa eller ladda ner. Gillar man hårdrock/metal från Skandinavien med starka influenser från 80-talet så blir ni inte besvikna det lovar jag! Det som drar ner mitt betyg lite är som sagt att vissa låtar kan kännas lite som kopior från låtar från förr men sån är ju musiken. Vi tar och blandar samt skapar en låtmix som blir en blandning av nya och gamla influenser och inlevelser från livet. Flames in Fire har lyckats bra med detta på sitt debutalbum även om vissa låter sticker ut lite mer än andra gällande låtens influenser vara eller icke vara! ? Albumet är som sagt en bra debut. Låtarna håller bra klass ingen låt faller ur ramarna utan man har skapat en väldigt bra och jämn nivå på albumets alla låtar.  Det är liksom inte som många debutalbum med tre,fyra kanonlåtar där övriga låtar sen får lyssnaren att inte lyssna igenom albumet från första låt till sista låt. Flames Of Fires debut håller att lyssna på hela vägen och det är ett bra betyg!

Så ge bandets debut ”Flames Of Fire” chansen av din musikaliska tid för detta är ett fullgott bra välgenomarbetat debutalbum som kanske inte når topparna helt men en bra bit upp iallafall!

Rock on in flames!

Line-up