När jag för många år sedan fick en pre-listen direkt av Oz på hans nya låt som skulle ingå i projektet Rendevouz tyckte jag det lät som det bästa han varit involverad i. Det hade en tyngd som Osukaru saknade. Men efter det tror jag det har släppts två album till med Osukaru som båda har varit riktigt bra.
Efter att Mathias Rosen och Oz spelade tillsammans i Eye har de fortsatt hålla kontakten. Mathias har under åren gästat på Osukaruinspelningar så att det kommer ett projekt där båda står som frontmän är väl inte konstigt, att sedan namnet Oz Pettersson Hawe Rendevouz används är väl inte konstigt eftersom Oz ändå skapat sig ett namn i underground kretsar med en tydlig målbild för vad han vill uppnå.

När jag ska till att lyssna på skivan är jag inledningsvis lite reserverad då det sällan funkar bra med flera olika musiker/gäster på en skiva, det brukar ofta ge en väldigt splittrad känsla, men är det något de lyckats med så är det just att hålla ihop produktionen där ett enhetligt sound är tydligt, sånginsatserna blir det som skiljer låtarnas slutkvalitet. Chris Rosander är den som inleder som leadvocalist på ett riktigt bra sätt där Rosander får visa upp sig som den klassångare han är i låten Sacred Land som också visar bandets bästa projektets bästa sidor.

Ska jag kora snyggaste låten på skivan är det däremot David Forbes ifrån Boulevard som sjunger. These Tears är så nära 80-talet vi kommer på albumet, med tanke på Oz och Mathias bakgrunder kan jag inte säga annat än att jag är imponerad. Forbes återkommer också senare på balladen All Roads Lead Back To You där Forbes som vanligt sjunger riktigt bra låten däremot känns lite tråkig. Om These Tears är snyggaste låten så är den absolut bästa låten ändå Midnight Lady där Osukarus Fredrik Werner och Chris Rosander delar på sången. Werner hanterar verserna och Rosander sköter refrängerna vilket ger en mycket snygg kontrast. Fools Gold med Jane Gould (ex-Iconic Eye) på sång första singeln As We Cry och This Time Around (Werner)som utgör de svagaste delarna på plattan. Jane var bäst när hon sjöng i Iconic Eye med det lite tuffare sound det bandet står för. På Fools Gold blir det lite menlöst, alltså Jane har en fin röst men låten är för svag och hon kan inte lyfta den. Insatsen hon gör på Essence of Love däremot är bra, en stor anledning är för att det är en mycket bättre låt.
Vad gäller Fredrik Werners insats på This Time Around så finns det en liten del av låten som drar ner helhetsintrycket i en övrigt bra låt och det med att Werner jag kan tycke det låter lite tunnt i den näst sista wailen riktigt, kanske petigt men jag stör mig lite på hur det är släppt. På As We Cry sjunger Werner mycket bra men jag tycker låten känns väl standard powerballad och lite tråkig låten blir klart roligare att lyssna på ihop med videon, som i och för sig inte är någon unik video i sig men bilderna hjälper låtern att lyfta lite grand.

Vilket för mig vidare till det bästa med Fredrik Werner, för han har en riktigt kraftfull stämma och en råhet som i min bok passar bäst in på det tuffare materialet som nämnda Midnight Lady (en låt som skulle passa på vilken Osukaruplatta som helst).
Werner sjunger också på avslutande Never Be som var det första livstecknet ifrån Rendevouz för många år sedan. Jag ställer mig lite frågande däremot till om något har hänt i mixen till album versionen då jag minns den första versionen mycket tyngre, men jag kan ha fel. Hur som helst är det en bra avslutning på skivan.

När det kommer till alla gästartister måste jag däremot ställa mig lite frågande. Det finns ju inget som gör att lyssnaren tänker ”ah nu spelar den eller den personen” jag trodde mig höra Fredrik Werner i ett solot på Essence of Love men när jag frågade honom var det inte han som spelade så jag vet inte vad jag ska tycka om alla gäster. En positiv sak med att inte höra skillnaden är ju förstås att helhetssoundet inte blir drabbat. Totalt sett är det en stabil platta men som inte riktigt når upp till de bästa släppen med Osukaru.

Artist: OZ HAWE PETERSSON’s RENDEZVOUS
Titel: OZ HAWE PETERSSON’s RENDEZVOUS
Genre: Melodiös Rock