Musikgeniet och multiinstrumentalisten Michael Palace är tillbaka med sitt fjärde solo studioalbum ”One 4 The Road”. Och som vanligt har han inte bara skrivit såväl text och musik till samtliga spår. Nej han passar också på att spela samtliga instrument och producerade dessutom hela albumet.

De tre tidigare albumen ”Master Of The Universe”, “Binary Music” och ”Rock and Roll Radio” har steg för steg lyft följarskaran. Trots avsaknaden av live gig. Orsaken till det stavas helt enkelt låtkvalitet. Samtliga album är stabil AOR/Melodic Rock med enkla men effektiva refränger som får dig att sjunga med efter bara ett par lyssningar. Nu säger dock Michael själv i en intervju gjord av Peter Johansson på Rocknytt att han för första gången skrivit ett album från start till mål. Tidigare har låtar kommit till i olika sammanhang och sedan satts ihop på ett album. Nu har ambitionen istället varit att varje låt ska passa ihop som en helhet.

Singeln ”Fifteen Minutes” inleder albumet. En stabil inledning med ett riktigt härligt AOR:igt gitarrsolo. Refrängen sitter dock betydligt snabbare än 15 minuter. ”Westbound” också den en utvald singel följer. En riktigt härlig sommarlåt. Perfekt för nedcabbad cruising längs svenska sommargäster.

”Too Old For This” och ”Money Can Kill”, har båda om man lyssnar riktigt bra och smart text. Men lyfter musikaliskt inte riktigt. Inte dåligt dock. ”The Driver” är dock seg. Svagt spår. Men plus igen för snyggt gitarrsolo. (Om än lite kort). ”Time Crisis” måste varit skriven för ett tag sedan för Michael gifte sig faktiskt för bara en vecka sedan (Grattis!) och har en stabil anställning hos Frontiers Music. Så inte kan han lida av de ämnen han tar upp i texten?

Michael svarar också i tidigare nämnd intervju att hans största musikaliska idol är popikonen Max Martin. Någon som man i mina öron märker halvvägs in i albumet. Är det inte dags för det där superspåret nu? Även om singlarna var bra hoppades man att iallafall något mer spår på albumet skulle sticka ut. Men såväl ”Facing The Music, World Gone Mad, Living The Life swishar förbi utan att man direkt höjer på ögonbrynen. Samtliga funkar säkert likt Max Martin väldigt bra på amerikansk rockradio men med tanke på hur otroligt hög kvalité jag vet att Michael är kapabla till blir jag ändå lite besviken. Först i näst sista spåret ”Cancel The Flight” händer något. Härligt keyboard intro och saxofon! Väldigt mycket åttiotal javisst men det fungerar! Dessutom händer något med hela attityden. Michael tar i från tårna och gitarren låter betydligt vassare. Bravo! Såhär ska det ju låta!En absolut favorit från albumet som kommer gå varm i sommar! Plattan avslutas sedan snyggt med drömska ”Loneliest Nights”.

One 4 The Road var alltså albumtiteln men jag tycker nog att albumet är mer One For The Rollercoaster ”. För det är mycket upp och ner på detta albumet. Startar starkt, går ner sig lite i mitten men kommer tillbaka med plattans allra starkaste spår som näst sista låt. Sammantaget bjuder Michael Palace på ett helt ok album men det är långt ifrån hans starkaste giv. Kanske är den ensamma vägen inte rätt väg för Michael att vandra i framtiden? Själv är bäste dräng sägs det men jag tror att Michael hade behövt ytterligare minst en röst till i skapandet. Likt Tobias Forge gör på sina album där han tar in hjälp i form av andra duktiga musiker och låtskrivare som kan komma med åsikter och tankar för att kräma ur det allra bästa på varje spår. Kanske även tagit in någon gästmusiker på några spår för att få lite variation och något som lockar lyssnaren. Som resesällskap längs svenska sommarvägar fungerar det dock ypperligt.

Artist/Grupp: Palace

Titel: One 4 The Road

Utgivare: Frontiers Music