2006 släppte Joe Lynn Turner plattan Sunstorm tillsammans med ett kompband bestående av musiker från bl.a. Pink Cream 69. En av medlemmarna var Dennis Ward som också producerade skivan. Turner blandade nyskrivet material med låtar som hade blivit över från hans tid i Deep Purple. Albumet blev väldigt kritikerrosat och med i stort sett samma sättning släppte bandet ytterligare två album. Inför Edge of tomorrow 2016 byttes hela bandet ut förutom Joe Lynn Turner. Ny producent och keyboardist blev Alessandro del Vecchio som jobbat med bl.a. Jørn Lande och Mat Sinner. Man hämtade också gitarristen Simone Mularoni från DGM och basisten Nik Mazzuconi från Labyrinth Inför den kommande sjätte skivan från Sunstorm tog man också in trummisen Michele Sanna från Coma. Mest anmärkningsvärt är att nu har också den siste medlemmen och det stora affischnamnet Joe Lynn Turner lämnat bandet. Joe Lynn har ersatts av en annan välrenommerad sångare i form av chilenaren Ronnie Romero som gjort sig ett namn genom samarbete med Michael Schenker och framförallt genom turnerandet med Ritchie Blackmores Rainbow.

Serafino Perugino har i Sunstorm lyckats samla skickliga musiker och en makalöst bra sångare i Ronnie Romero. Som jag förstår det finns det en avsikt med skivan att bandet ska fortsätta låta som under Joe Lynns tid och kopiera 70 och 80 tals legender som t.ex. Deep Purple, Rainbow och Dio. Med detta lyckas man väldigt bra. Jag tycker mig höra Deep Purple i singelvalet Swan song och i låtarna Born again och I found a way låter det som att David Coverdale är inblandad. Skivan innehåller några sköna introriff och några bra gitarrsolon, samt en vacker ballad i Lost forever. Jag tror att skivan kommer att hyllas av många och att den kommer att slå bättre än vad jag tycker den förtjänar.

För AOR vänner kan det säkerligen vara så att skivan träffar rätt och kommer att hållas högt. I mitt tycke präglas bandet av att projektledaren (finns det ordet i hårdrockens ordlista?) försökt hitta musiker som passar in i hans bild av hur Sunstorm ska låta. Han har gjort ett bra jobb och kan känna sig nöjd för bandet låter bra men här saknas ingredienser som för mig är nödvändiga för att göra en top notch rock’n’roll skiva. Här finns ingen stark hitlåt som t.ex. I surrender, Burn, Rainbow in the dark eller Here I go again. Här saknas också helt rock’n’roll attityd och/eller försök till nyskapande och någon form av eget sound.

Sunstorms Afterlife genomsyras av ett väl utfört arbete snarare än hjärta och driv.

Band: Sunstorm
Titel: Afterlife