Nyrst – Orsök

Dark Essence Records

Släpps 24 April

När isländska Nyrst släppte sin demo för fyra år sedan haglade lovorden. Nu med Orsök som betyder Northernmost på isländska hyllar dem sin historia och sitt land med musik som speglar dess natur.

Æðri verur öppnar plattan med kylig atmosfär och med flera röster är det som att vinden kommer med varningens ord, om död nalkas. Färgerna tycks försvinna från världen ju längre in i skivan man kommer. Gitarrernas samarbete med growlet bygger upp en läskig känslan av att ha blivit inkastad in i en brutal snöstorm, till slut vet man inte vad som är upp eller ner. Snæbjörn’s röst ger skivan sin kyliga känsla och bringar inlevelsen att den kommer från skyarna. Tillsammans med gitarrspelet av Davíð och Eysteinnåstadkommer dem ett starkt driv i skivan och fram manar stormen. Andra spåret Orsök fräter bort den sista glimt av de gnistrande färger som fanns och allt blir istället svart och vitt. Till tonerna av den frostbitna sången tar den lilla gnutta hopp som fanns kvar slut. Athöfn är fjärde spåret och fram manar ett abrupt lugn som indikerar att nu är man i stormens öga. En plats där kylan är som starkast och inger falska förhoppningar om att räddningen är nära. Sveinbjörns trummor kan endast liknas vid stora hagel som obarmhärtigt skjuts ner från skyarna. Den genomgående förtvivlan som börjar ta form förstärks av Egills bas som är starten på den på den lavin som begraver lyssnaren levande. Försluten i beckmörker lämnas åhöraren kippandes efter den lilla luft som finns kvar en liten stund till. Hvísl hinna holdlausu är plattans femte låt och även vägvisaren som till slut ger upp den misslyckade färden. Det enda som finns kvar att göra är att kapitulera inför musiken samtidigt som man sjunker ner i förtvivlan inför det stundande öde som väntar.

Orsök gör verkligen skäl för sitt namn. Albumet är uppbyggt på extrem kyla, skarpa siluetter mot ödemarker och ensamhet i musikalisk form. Texterna framstår som om de är direkt tagna ur skräckhistorier som sedan har formats och styckats efter musikernas behag. Tack vare sina kosmiska undertoner behåller musiken sin isländska grund.

1. Æðri verur
  2. Orsök
  3. Nástirni