Old Corpse Road – On Ghastly Shores Lays the Wreckage of Our Lore

Trollzorn Records

15 Maj

New Wave of Brittish Heavy Metal är nog alla bekanta med vid det här laget, men Brittisk Black? Old Corpse Road tar sin tolkning av genren och levererar en skrämmande version av sitt lands historia, med nya albumet On Ghastly Shores Lays The Wreckage Of Our Lore.

Titel spåret Ghastly Shores Lays the Wreckage of Our Lore öppnar skivan med stark öppen atmosfär som tar med lyssnaren till det stormiga havet vid kusten. Gitarrerna växer sig stora som den kraftiga vinden, med trummorna lika vilda som vågorna slår mot klipporna. Harbingers of Death är andra spåret och tar vid efter första medans stormen ökar i styrka. Med flera sångare blir det riktigt spöklikt och frammanar en hel besättning av förbannade gastar som drar ner alla som korsar deras väg i djupet vid kusten. The Dreamers plågande trummor visar lyssnaren ett blodigt slag mellan en besättning och gastarna i en svår storm där överlevnad inte existerar. Med gitarrer som framförs likt piskande regn av The Bearer och The Revenant känner man hur värmen tycks sugas ut ur kroppen och själen påbörjar förvandlingen till halvdöd. Den femte låten As Waves Devour Their Carcasses för dig till dagen efter det hemska slag som skedde under natten med flertalet lik som flutit iland. Måsarnas skrän fyller luften medans vågorna mjukt smeker stranden där kropparna har börjats tas hand av djurlivet, The Wanderers berättande stämma klargör händelsen och ger skivan ett lugn efter den hemska storm som drabbat kusten. På kvällen kommer Demons of the Farne fram  i skivans sjätte spår och förtär dessa förtappade själar som dröjer kvar. Den gemensamma sången visualiserar den plågsamma händelse som sker där gastarna slåss för sina liv, besättningen från det svarta spökskeppet går in i strid mot demonerna för chansen att få utöka sin förbannade besättning.

Ett nytt sätt att andas in liv i mörka legender och historier från Brittiska öarna. Atmosfärisk och hemsökt black metal med spöken, demoner och död.

1. Ghastly Shores Lays the Wreckage of Our Lore
  2. Harbingers of Death (Voices in the Tempest)