Pearl Jam- Gigaton

Universal

Släpptes 27 Mars

Sedan 90-talet har Pearl Jam räknats som ett av de fyra största inom alternativ rock och myterna om bandnamnet har avlöst varandra. Låten Alive (1991)  är lika aktuell idag som när den släpptes och det är få saker som har förändrats sedan debuten på nya albumet Gigaton.

Inledande alstret Who Ever Said öppnar starkt med tydliga pukor och en energisk Eddie Vedder som vet exakt hur små förändringar i sångrösten som behövs för ge lyssnaren ståpäls.  Superblood Wolfmoon påminner röstmässigt om Last Kiss (1991) men tempot är något helt annat. En stadig taktfasthet gör att det svänger rejält och basen som stundtals sticker ut när soloturerna över gitarrhalsarna inte räcker till, gör spåret till ett av albumets bästa. Arkitekturen bakom albumet varierar och den röda tråden är stundtals trasslig utan att det stör nämnvärt. Fjärde låten Quick Escape tar med lyssnaren till den tid då rocken hade sin storhetstid. Med ett skitigt sound som inte dränkts i auto-tunes och distanserad sång väcks musiken till liv i efterföljande Seven O´Clock och Never Destination. Det som inte är perfekt är medtaget ändå för att ge djup åt ljudbilden och charmen med det är svårslagen, speciellt när inslagen av 80-talets grunge tittar fram emellanåt. Avslutande spåret River Cross är ren och skär hjärtesorg som har spillts ut och fått musikalisk form utan att någon rört runt för mycket. Känslorna i både sång och instrument är lika tydliga som de slängts rakt i ansiktet på åhöraren. Spåret balanserar upp hela skivan och blir en naturlig slutdestination.

Gigaton är så långt ifrån dagens polerade mainstream rock man kan komma. Genom att inte förlita sig på nostalgi lyckas Pearl Jam ändå gå tillbaka till sina rötter utan några större upprepningar. För den som vill åka på en tidsresa med det bästa med gruppen från 1991 till idag är detta en skiva som kommer plats perfekt i samlingen.

1. Whoever Said
2. Superblood Wolfmoon
3. Dance of the Clairvoyants