Peter H Nilsson – ”Little american dream”

Peter H Nilsson är en doldis med mångårigt förflutet som turnérande gitarrist. ”Little american dream” är första plattan i eget namn som i höstas gavs ut på egna etiketten 1965guitars och som AOR Heaven nu släpper för internationell distribution. Albumet har Peter själv spelat in i sin hemstudio i Göteborg. Thomas ”Plec” Johansson har därefter hjälpt till med mix och mastring. För att få till det rätta amerikanska soundet anlitades sångaren Chris Biano från Nashville och trummisen Jason Meeking från Austin. Line-upen kompletteras av gamla polaren Patrik Adiels på bas samt Peter själv på gitarr och keyboards.

Inledande ”You better run” är som lejonparten av denna platta: mjuk, harmlös, atmosfärisk och alldeles, alldeles för lång. Låtar som ”Me and you”, ”Am i dreaming” och ”Little american dream” har tydliga TOTO, Gino Vanelli och Richard Marx influenser och är så sömniga att man får kämpa för att hålla sig vaken. Inte blir det bättre i ”Timeless” som kan vara decenniets hitills såsigaste ballad.

Först mot slutet släpps sargen en aning och tempot höjs ett litet snäpp i ”Rumours” där vi till och med får plattans bästa och rivigaste solo. Även skönt countrybluesiga ”Haunted” passerar godkänt. Här finns trots allt en juste refräng och lite driv i trumspelet.

Thomas ”Plec” Johansson har försett ”Little american dream” med ett varmt och behagligt sound. Som att lägga sig i hängmattan och bli smekt av en ljummen sommarbris ungefär. Allt är väldigt slickt, polerat och tillrättalagt. Låtarna är stöpta i samma form och funkar utmärkt som behaglig ljudtapet till hushållssysslor som städning och vikning av tvätt. Jag skulle närmast vilja säga att ”Little american dream” låter som en mjuk, urvattnad version av TOTO. Här finns med andra ord inget som utmanar, sticker ut, kärvar, eller fäster. Om du vill ha fullständigt ofarlig musik i samma tempo hela tiden är detta absolut någonting för dig, ni andra kan med gott samvete undvika plattan.

Band: Peter H Nilsson

Titel: ”Little american dream”

Genre: AOR/Westcoast