Platforms – ”The Future That Never Happened”

Multibegåvade gitarrgeniet Michael Palace känner många AOR/Melodic rock fans igen från band som First Signal, Find Me och egna projektet Palace. Tillsammans med amerikanske sångaren Jordan Cox bildar han duon Platforms.

Grunden i Platforms sound är genren Synthwave som via filmer som ”Kung Fury” och TV-serier som ”Stranger Things” vuxit lavinartat under senare år. Lite slarvigt kan man säga att synthwave har sitt ursprung i elektronisk filmmusik från åttiotalet. Några exempel är t ex klassiska rullar som Terminator, Blade Runner, Flykten Från New York, Transformers och Rocky filmerna. Blandat med Synthpop, New wave, klubbmusik som Disco, House och Funk men också i episk stadiumrock som U2 och Simple Minds skapar Platforms något som känns både fräscht, retro, kontemporärt och nyskapande på samma gång.

Och visst är Platforms en säregen musikalisk fusion med ett helt smörgåsbord fullt av stilar och influenser.

Lyssna till exempel på ”Sweetness” oskuldsfullt somriga synthpop med drag av Owl City i sångmelodier, eller ”Go All Night” där Pet Shop Boys möter ”Maniac” (Flashdance). I ”Day Ruiner” får Palace visa vilken gitarrvirtuos han är. Här finns, förutom ett briljant solo, också en kickass hårdrocksavslutning. ”One Track Mind” är ett härligt galleri av passningar till den brittiska åttiotalsscenen av Blue-eyed soul. Johnny Hates Jazz, Go West och Living In A Box regerade på listorna under senare hälften av decenniet och hade säkerligen fått hård konkurrens av Platforms för dryga trettio år sedan. ”River In The Dark” har ett Doobie Brothers funkigt gitarr-riff, studsig synthbas som påminner om såväl  Michael Jacksons ”Smooth Criminal” som ”Cruel Summer” (Bananarama). Lägg till ett energiskt ös som skulle välta en rock klubb och vi har en vinnare.

Pianodrivet pulserande ”Bring You Home” försätter lyssnaren i Simple Minds stämning med en sångmelodi som påminner om U2. Problemet är att det tar slut för fort, jag vill ha mer! Den soulfunkigiga electropopen i ”Superficial Love” är en riktig dansgolvsrökare och ”Vienna” skön power-pop av Cheap Trick snitt med Gyllene Tider doft i riffet.

Introt till ”Out Of The Valley” är det närmaste vi kommer subgenren Darkvawe (Särskilt temat ur ”Stranger Things”). Fortsättningen är stämningsfull och EDM inspirerad med en refräng som klippt och skuren för ett dansgolv badande i laser och dränkt i rök.

Jordan Cox har en behaglig röst som påminner om sångare som Adam Young (Owl City), Chris Martin (Coldplay), Bono (U2) och Jim Kerr (Simple Minds). Platforms behöver inte oroa sig. ”The Future That Never Happened” är ett lyckopiller i dessa coronatider hela vägen från inledande ”Dragon Energy” till avslutande ”Higher Ground”. Om du har ett bredare musikintresse som sträcker sig utanför Rock, Hårdrock och Metal ska du definitivt ge ”The Future That Never Happened” en chans. Via Spotify hör du singelsmakprov, men gillar du vad du hör och vill supporta bandet köper du med fördel skivan digitalt via Bandcamp på facebook!

Band: Platforms

Titel: The Future That Never Happened

Genre: Synthwave/Pop/Rock