Raging Speedhorn – Hard To Kill

Red Weed Records

23 Oktober

Raging Speedhorn kommer inrusandes från Storbritannien med sitt sjätte album Hard To Kill som fullföljare till 2016 års Lost Ritual. Ett album som lever upp till titeln och likt föregående plattor haft en cover låt som nu kommer från T-Rex klassikern, Children of the Evolution.

Första spåret Snakebite drar in alla till en riktig slugfest framför scenen, med en rivstart av riffande skriker båda sångarna Daniel och Frank för full hals. Hänger publiken bara med utförandes moshpitens ädla konst i en enda röra dirigreade av trummornas slag. Andys bas sätter hela scenen i gung och suger in alleman att delta i festen. Doom Machine fortsätter som andra spår och tar ner tempot ett snäpp, vilket får en att tänka just på Panteras låt Im Broken. Duo gitarrerna av Dave och Jim vrider ur tonerna från instrumenten likt en Bourbon Whiskey slinker den sig ner i strupen med värme och energi, fortsätter sångarna som om Phil Anselmo själv hade gästat spåret. Fjärde spåret Hard to Kill sätter på groovet ordentligt och får hela publiken att smasha varandra, Gordon på trummor tillsammans med Andys bas sätter rytmen som alla följer blint. Enkla men ändå så fångande hooks smeks fram på trummsetets kaggar och fångar in den ovetande stackaren in i smeten. Punkig energi släpps lös genom hela låten som är helt enkel smittsam leder sångarna alla frammåt med refrängen ”Hard to Kill”. Brutality är skivans sjunde spår och här släpps det loss, allt är galet varmt och energin fortsätter flöda utan stopp bland publiken kommer allt till ett abrupt tystnad. Ett kort lugn som känns längre startar allt upp igen, med perfekt headbanging rytm blir publiken likt ett hav som vaggar fram.

Albumet blev inspelat innan Covid-19, allt gick smidigt utan fördröjning fick allmänheten ett smakprov med videon till Snakebite som spelades in i början av pandemin. Musiken fångar och tar en med till en energisk konsert, vilket många hårdrockare saknar och suktar efter då begäret efter en är stort.

1. Snakebite
  2. Doom Machine
  3. Spitfire