Re-Armed – Ignis Aeternum

Black Lion Records

5 Juni

Finska death metal bandet Re-Armed följer upp The Era Of Precarity (2016) och släpper nya albumet Ignis Aeternum på nya bolaget Black LionMed fyra bolag och lika många skivor i ryggen är bandet som grundades för 19 år sedan inga nybörjare. Alstret är uppbyggt på en mix av olika genrer, som i slutändan skänker lyssnaren en full talrik med symfonisk, melodisk- death och thrash metal att förtära.

Dive Within gör som namnet antyder och dyker direkt in i snabba riff och blastbeats på hög energi, samtidigt som det tampas  med den symfoniska sidan så skänks ett visst ljus till mörkret och vackra melodier kryper fram. Ode to Life är tredje spåret och börjar med ett gött bas gung som är starten för en våg av headbangande.  Jounis kraftfulla stämma får support av duo gitarristerna Allan och Oskaris enkla men ändå så fångande riff. Refrängen är mäktig med två bakgrundssångare, Juhana och Oskari ger ett extra djup till låten som lyssnaren får erfara. Sjätte spåret The Hollow Lights börjar mjukt med piano och stråk byggs upp i hastighet som intensitet, när trummorna kommer galopperande av Iiro sluter sig gitarrerna framåt mot horisonten. Sista låten nummer tio i ordningen Built to Last, saktas tempot ner lite och tonar ner ilskan, som fortfarande finns där. Musikerna kör på och reser sig upp starkare än tidigare låtar och spelar snabba bitar med en rå styrka och intensitet som gör att lyssnaren känner sig välkommen i. Närmare mot slutet kommer ett kort solo som ebbar ut och allt saktar ner tills tystnaden tar över.

Sammanfattningsvis är det ett mångsidigt album som bygger vidare på det ökända Gothenburg soundet. Melodierna vävs samman med aggressiviteten från thrash metal och den grova sången från death metal. Ett album som säkerligen kommer tilltala många inom de olika genrerna.

1. Dive Within
  2. Beyond The Horizon
  3. Ode to Life