Credit: Ross Halfin

Det amerikanska bluesrockbandet The Black Crowes som varit aktiva 1989–2015 och från och med 2019, släppte i fredags albumet Happiness Bastards. Albumet producerades av Jay Joyce som jobbat ihop med Eric Church, Halestorm och Zac Brown Band bara för att nämna några av alla som fått njuta av hans arbete.

Bluesrock kanske inte är min stil i första hand men jag kan uppskatta musiken som en skön bakgrund på puben eller som stämningshöjare. Bedside Manners som är första spåret på plattan är en typisk starter, en förrätt om man ska skoja till det lite. Vi får en liten försmak av vad skivan har att bjuda på. Det är svängigt och det är ruskigt snyggt. Att bandet spelat in nio skivor innan denna märks, det finns en gemensam nämnare i allt de gör.

Rats And Clowns rider upp med ett högre tempo och en partykänsla som skulle kunna sparka liv i vilken krog som helst. Det känns lite som att det här är låtar som är skrivna för en mer intim typ av spelningar. Man ska få en close encounter. Men det funkar på skiva, och säkerligen på en större scen med men ibland känns det som att man skulle vilja vara lite närmre för att få feeling.

Cross Your Fingers sänker tempot och startar upp med ett nästan kärleksfullt intro för att fortsätta i en lite mer långsam R&B feeling. Lite gospelinfluerade körer och en känsla av allsång direkt.  Wanting And Waiting startar upp med en lugn ton och ett snyggt gitarr-riff som möts upp av en skön hammondorgel som ger oss en känsla av vad som är på gång. Bluesrocken landar i knät med en riktigt najs old school feeling. Lite Rolling Stones vibbar utan att kopiera på något vis. Bara en känsla i gunget.

Wilted Rose ft. Lainey Wilson börjar med en härlig akustisk gitarr som är ren och skön Bluesrock, sången här skulle kunna komma från vilken Bluesrock radiokanal från 60-talet som helst. Otroligt snyggt upplagt och Lainey kompletterar med otroligt vacker och skör röst. Det här är ruskigt snyggt och helt klart värt fler lyssningar! Här har bandet jobbat hårt för att skapa en snygg variation och jag är rätt säker på att Jay Joyce lagt in en hel del av sina erfarenheter i det. Produktionen är snäppet bättre än resten av låtarna utan att klanka ner på resten som har hög klass i sig själva.

Dirty Cold Sun sätter ribban direkt med en riktigt rockig gitarr. Det är rockigt och har högt tempo. Det här landar nog väl hos publiken. Bleed It Dry har tagit fast på bluesen med ett klassiskt bluesriff med slide och ett munspel som slänger upp en rejäl dos av gung.

Flesh Wound drivs igång av ett rockigt trumintro. Ganska snabbt fortsätter den rockiga delen att mata oss med den klassiska rockens tongångar. Influenserna av rockens toppar från 60/70 talet finns där med en modern twist. Det är ett avslut på topp som helt klart lämnar en både glad och belåten.

Produktionen på den här plattan är på topp, stilen är on point och det är variation på låtarna. Man har vågat ta ut svängarna lite utan att glida ifrån bandets kärna vilket är riktigt kul att höra.

Band: The Black Crowes
Album: Hapiness Bastards