En av året mest spännande plattor är här. The Gems debutalbum Phoenix! Jag blev ett fan avThundermother efter deras skivor Heat Wave och Black and Gold. Jag fick dessutom möjligheten att se bandet spela live och tyckte att de visade upp en energi som smittade av sig på publiken . Dessutom imponerades jag av att de var ett av få band som inte lät sig bromsas av pandemin. Man spelade på lastbilsflak inför mindre folksamlingar framförallt i Tyskland men också i Sverige och fick till en arenaspelning som sändes streamades. Jag såg ett band som var på väg uppåt, som gjorde riktigt bra skivor och som belöning fick vara förband till självaste The Scorpions på deras USA turné 2022. Ett nytt, ungt favoritband som jag skulle kunna följa många år framöver. Men för nästan precis ett år sedan fick Guernica Mancini lämna Thundermother. Jag blev oerhört förvånad och ledsen. Bara en vecka senare hade Emlee Johansson och Demona Lindgren valt att följa Guernicaoch The Gems såg dagens ljus och började omedelbart spela in nya låtar. Nu är som sagt albumet Phoenix här och man frågar sig om The Gems kan svara upp till de starka albumen med Thundermother? Kommer det ens att finnas likheter med det tidigare bandet?

The Gems

Skivan inleds med introt Aurora som enligt Emlee och Guernica ger en bild av vad skivan handlar om nämligen året som gått och bearbetandet av de livsförändrande händelser man gått igenom. Aurora går in i låten Queens som är en hyllning till kvinnor som genom historien banat väg för andra kvinnor men som också beskriver sammanhållningen och styrkan i det nya bandet. En helt underbar låt med bra tempo och riktigt sköna gitarrslingor.The Gems visar omgående att man frigjort sig från AC/DC influenserna som var så grundläggande i Thundermother. Här finns gott om andra influenser som t.ex. Led Zeppelineller som i Domino som osar ZZ Top. Send me to the Wolves och Like a Phoenix är exempel på låtar som handlar om att resa sig efter att ha förlorat något. Svängiga Silver Tongue handlar om talesättet ”Tala är silver, tiga är guld” medan Undiscovered paths berättar om att man utforskar nya sätt att gå framåt på. Skivans ballad Ease your pain handlar om goda vänner som hjälper till att bära någons sorg. Running är skivans snabbaste låt och här får Emlee briljera bakom trummorna. Singlarna Like a Phoenix och P.S.Y.C.H.O. är klasslåtar! Kiss it goodbye får mig att tänka på Van Halen. Force of nature och Fruits of my labour som avslutar skivan är två riktigt sköna låtar. Den första går i högt tempo medan den andra är lite långsammar och ger en del Guns´n´Roses vibbar.

Jag hade bestämt mig för att i denna recension skulle jag inte nämna alla låtar vid namn utan summera skivan i sin helhet och kanske bara kommentera några av spåren men det gick inte. Alla låtar är så bra att ingen får glömmas bort!The Gems har lyckats slita sig loss från sin historia, hämta in nya influenser och levererar en kanonskiva. Riktigt imponerande efter den resa bandet har gjort. Phoenix låter oss följa alla faser man har gått igenom. Chocken när Guernica fick sparken. Sorgen och ilskan. Beslutsamheten att skapa något nytt. Kärleken till musikskapandet. Det finns förstås vissa likheter med vad man åstadkommit i tidigare band eftersom Guernica och Emlee var en del av låtskrivandet där. Men detta är nytt fräscht och väldigt bra!

Artist: The Gems

Album: Phoenix

Skivbolag: Napalm Records