Göteborgsbaserade THREE MORE WHEELS som rör sig i gränslandet mellan 70- och 90-talets riffmelodiösa storheter som Sabbath, Hendrix, Cream, Soundgarden och Alice In Chains har släppt nya albumet WAVES den 24/11 på Perseus Records ®

Det är som i beskrivningen, det andas klassisk rock möter grunge. Det svänger och har en medryckande feel som är lätt att gilla.

I första spåret Eight Against One lyfter man direkt fram den klassiska tonen med sköna svajeffekter på gitarrerna och en ganska vass känsla stundtals som passar bra ihop med rösten som är alldeles lagom skitigt för att passa in i den ganska råa rockiga ljudbilden.

Nästa spår, The Cycle har ett något rakare och långsamare tempo. Här finns både 70- och 90- talet representerat. Det lite flummiga progressiva från 70- och grungen från 90- får ta plats och de gör det bra. Tragedy Plus Time bjuder på ett ganska klassiskt 70- tals riff och även här hör man det lite flummiga som jag personligen tror legat till grund för mycket av det grunge sound som växte fram efter 80- talets glamrock, man plockar det bästa från det och låter det rosta och bli något nytt.

Det är en rätt skön känsla över lag på plattan och det är väldigt återkommande sound som en röd tråd från låt ett till låt nummer tolv, Satellite som avslutar skivan. Jag tycker om det här även om det kan kännas lite repetitivt stundtals är det rätt skönt att veta vad man lyssnar på. Det är inte helt ovanligt när man går till de influenserna att låtarna liksom går in i varandra och det ger en känsla av att det är uppbyggt för att berätta något. Produktionen är ganska rak, det är inte överproducerat utan man får höra trummornas skrammel och sången får ta plats ganska långt fram i ljudbilden vilket är lämpligt då väldigt mycket av melodierna bärs upp av sången. Med det menar jag inte att de andra blir puttade till bakgrunden. Alla har en viktig roll men just här får sången ha den lite mer frontande rollen. Och det är snyggt. Jag kommer lägga till ett par låtar i mina playlists helt klart och om du gillar klassisk rock möter Alice In Chains tror jag du kommer uppskatta detta mycket!

Band: THREE MORE WHEELS
Releasedatum: 2023-11-24
Album: WAVES