Att lyssna på riktigt bra Powermetal ska lämna ett spår av episk jäkla hjälteglädje i själen! Och det här albumet har slagit rekord tror jag!

Man dyker direkt in i Twilight Force som första spåret heter och det är som cresendot i en hjältemusikal om jag någonsin hört ett! Järnspikar vilken energi och det är så sjukt pampigt att man riktigt väntar sig att dvärgar och krigare skall hoppa sjungande ur högtalarna. At The Heart Of Wintervale Fortsätter med en otroligt vacker intensitet som ackompanjeras av ett vansinnigt trum-smatter. Körerna är så bombastiska stundtals att man nästan rörs till tårar. Sagoberättandet här är så tydligt, det finns en story och det är definitivt värt att läsa texterna medan man lyssnar. Gitarrsolot och spelet i den här låten ligger på en nivå som stundtals gör en andfådd. Det är magi. Rakt igenom.

Dragonborn följer upp med nästa del av sagan. Bara introt får mig att le stort. Tänk er att ni vandrar in i The Shire med elgitarrer och dubbelkaggar. Lite den känslan får jag. Samtidigt bevisar Twilight Force här att de bemästrar sagoberättande och powermetal utan några problem samtidigt. Den här låten är så fin i sin medlodi och med fiolerna som verkligen lägger till en känsla av folkmusik och med glädje bjuds man in till fest.

Highlands Of The Elder Dragon har en romantisk sagostart. Tänk er en prinsessa i en glänta med glitter och småfåglar omkring sig som drömmer sig bort. Och här börjar en saga berättas. Men kanske inte med den prinsessan utan med en helt annan huvudperson. Trummorna smattrar på och i bakgrunden hör jag blås och körer som förstärker den uttryckfulla sången. Det är få som lyckas att göra något sådant här utan att uppfattas som ironiska eller oseriösa men Twilight Force har vägt och mätt varenda not innan det spelades in! Det är exakt rätt mängd saga och metal.

Skynights Of Aldaria har ett lite mörkare intro. Det är nu man kan smaka action och allvar i berättelsen. Tänk lite som ett tv eller datorspel där man vandrar in i mötet med en boss. Eller i en bok där man till slut samlat sin grupp av hjältar för att möte sista scenen. Tempoväxlingarna är exakta. Det är en perfekt nivå för att lyfta fram specifika känslor. Med skratt som förstärker känslan av att vara där, att se det som händer.

A Familiar Memory startar med vacker gitarr och fågelsång. Japp, att det fortsätter med flöjt och enklare rytmer borde inte förvåna någon. För vad är väl mer lämpligt efter en episk strid än en stund av lugn och glädje för våra hjältar? Att landa i en glänta i solskenet och lyssna på fåglarna?

Sunlight King ökar tempot igen. Gitarrtugget är nästintill maniskt! Men det som jag hör som gör mig lycklig i själen är sången. Melodin i Sunlight King är helt makalös och med en röst som denna klingar den extremt väl med övriga instrument. Episkt räcker inte till för att beskriva detta. Att det sedan finns en flirt med mer sydligare grader med en glimt i ögat gör ingenting alls, det gör sig väldigt väl med den här glada känslan.

The Last Crystal Bearer avslutar denna sagolika resa. Och vilken slutscen det är! När våra hjältar i Twilight Force tar sina instrument och vandrar mot nya äventyr följs de av fantastisk musik som lika gärna skulle kunna vara filmmusik i Star Wars. Med en nästan operalik röst får vi höra någon som talar om något ”beyond death”. Vad har framtiden att erbjuda? Trumpeter och taktfasta rytmer. Piano och röster med tryck. Körer som lyfter allting till en helt ny nivå! Det går inte att lyssna på det här och inte vilja ha mer! Det är så jäkla mycket Power! Så mycket Power Metal!

Jag är blown away av det här albumet. Jag blir lycklig av att lyssna på det och produktionen är helt makalös. Det ligger så mycket eftertanke i detaljerna och nivåerna är minutiöst beräknade för att skapa en ljudbild som hela tiden för albumet framåt och uppåt för att avslutas i ett sagoslut.

Artist: Twilight Force
Titel: At The Heart Of Wintervale
Skivbolag: Nuclear Blast