För ett par år sedan kom jag för första gången att höra talas om Velveteen Queen då de gjorde diverse spelningar i Göteborgs området. Bandet bildades 2021 i Göteborg av fyra grabbar som träffades i skolan och beslöt sig för att starta ett band och sedan har det gått i raketfart! Till dags datum har man endast hunnit släppa några singlar och EP:n The Theater Sessions(2023). Anledningen till att jag fick nys om bandet var att de var väldigt aktiva och gjorde bra ifrån sig på live scenerna. Redan innan första album släppet har de spelat på festivaler som Skogsröjet, Kristianstad Rockfest och Sweden Rock Festival. De har också turnerat med Nestor och agerat förband vid flera tillfällen åt Hardcore Superstar. Blickar man framåt så ska Velveteen Queen och Saffire gästa Qvänum live lördagen den 4 maj för att sedan spela på Sweden Rock Festival, värma upp för Mammoth van Halen på Valand och i höst ger man sig upp på Europaturné med Nestor. Sannerligen inte illa för ett så pass ungt band.

När jag inleder lyssnandet av Consequense of The City och Barrel of a Gun slås jag direkt av att det låter väldigt mycket som Velvet Revolver och jag undrar om valet av bandnamn kanske inte är en slump gällande ordet velvet? Här finns också en hel del likheter med Guns´n´Roses vilket jag tänker inte är så konstigt då Slash, Duff Mc Kagan, Izzy Stradlin och Matt Sorum knyter samman de båda banden. Stranger in The Mirror som gästas av Peter Keys(Lynyrd Skynyrd) och Ryan Roxie(Alice Cooper) bryter mönstret rejält och här kommer jag att tänka på på Hanoi Rocks ikonen Sami Yaffas soloskivor och det slår mig också att övriga låtar också påminner en del om nämnde Yaffas punkigare material. Bryter mönstret gör också balladen Dreamer som skulle kunna förväxlas med Aerosmith.

Velveteen Queen lever upp till de höga föväntningarna som byggts upp av hörsägen från min sida. Jag ser verkligen fram emot att få se dom live då det brukar höja upplevelsen av musiken ytterligare. Ösig rock´n´roll bryts av med ett par lite mjukare spår. Consequense of The City är en rakt igenom jämn skiva av hög kvalitet som definitivt ska inhandlas.

Artist: Velveteen Queen

Titel: Consequense of The City

Bolag: VLVTN Sounds