Rival Sons – ”Feral roots”

Det är ett blytungt ok som placeras på axlarna när man får epitetet ”Rockens räddare” och blir världens mest hajpade band. Det är en situation Long Beach baserade Rival Sons har befunnit sig i under sin tioåriga karriär. Först på senare tid har kanske pressen lättat något då Greta Van Fleet har seglat upp som någon slags arvtagare och ropats ut som den klassiska rockens framtid.

”Feral roots”, bandets sjätte album, är inspelad i Nashville med ständige producenten och vapendragaren Dave Cobb (Europe) vid reglarna. Skivan har något större spännvidd än tidigare släpp. Tre exempel är episkt själfulla semiballaden ”All directions”, gospelhymnen ”Shooting stars” som, faktiskt bär spår av Adele’s ”Rolling in the deep” (!) samt

Rolling Stones svängiga ”Stood by me” med spår av ”Black magic woman” (Fleetwood Mac, Santana) i kompet. Här låter sångaren Jay Buchanan rejält svart i uttrycket.

Mike Mileys inledande trumräka i ”Back in the woods” får med all sannolikhet John Bonham (Led Zeppelin) att le i sin himmel. Scott Holiday (gitarr) bjuder på en snuskigt svängig riff-fest och här finns också en effektiv call and response refräng. ”End of Forever” som börjar med plastig trummaskin och gitarrgnissel förtjänar också att uppmärksammas. Det återhållsamma svänget i verserna och de explosiva refrängerna ger en intressant kontrast.

Rival Sons har emellertid ibland en tendens att fastna i tråkbluesiga klagosånger. Ett sådant exempel är uddlösa titelspåret ”Feral roots”, släpsåsiga ”Imperial Joy” och utdragna ”Too bad”. Förvisso, som alltid, med stor och lidelsefull sång men i övrigt rätt trista.

Precis som sina yngre kollegor i Greta Van Fleet har Rival Sons ofta fått ta emot hård kritik för att de låter alltför likt Led Zeppelin. Skillnaden är att Rival Sons är män och Greta Van Fleet är pojkar. Sons har i grunden ett något bluesigaste sound och är dessutom, fullt naturligt, mognare i sitt uttryck. Framförallt är Jay Buchanans röst fylligare och svartare än Josh Kiszkas. Även om Zeppelin influensen är påtaglig hos båda banden tillhör jag dock de som hellre friar än fäller när det, som i båda bandens fall, görs stor, själfull musik med pondus och hjärtat på rätta stället. För så är det verkligen och då behöver man inte uppfinna hjulet på nytt.

Band: Rival Sons

Titel: ”Feral roots”

Genre: Classic rock