Road Warrior – Mach II

Gates Of Hell Records

24 april

Australienska heavy metalbandet Road Warrior släpper sitt andra album Mach II och ska enligt sångaren Denimal vara ”more” rakt igenom.

Road Warrior jobbar stenhårt på att lira heavy metal och i albumets första låt Tonight´s the Nightmare kan man höra hur begåvade musiker de är. Det är ett snyggt driv och det är verkligen heavy metal. I Fox Devils Wild är det ös som gäller, tempot är högt men på något sätt tappar de helheten. Det känns som att instrumenten nästan slåss om att höras mest. Det är inte förrän i sjätte spåret, Nocturnal Arrest som man får höra något mer sammanhängande och mer metal igen.

Det är något med hela produktionen som känns fel. Först och främst är det sången som känns fel på flera ställen. Det är en stark röst och det skulle kunna bli så jäkla bra om det inte kändes som att Denimal på flera ställen krystar fram texten. I Thunder n´ Fighting som är fjärde spåret finns partier som påminner om Iron Maiden men det fattas ett sammanhang i sången. Det blir istället falskt på sina ställen även om det är en stark och ren röst. Paradoxalt nog är det de något högre och starkare tonerna som låter bäst.

Att producera heavy metal är antagligen svårare än man tror. Det handlar ju om att lyfta fram tyngd och djup i musiken och lyckas man inte med det faller det rätt så platt. Dessvärre är det mycket av den varan på det här albumet. Även om man stundtals får en känsla av ”där satt den” så är det alldeles för mycket som inte funkar. Albumet spelades in i Against The grain studios och producerades av Andy Kite.

1. Tonight’s the Nightmare
2. Fox Devils Wild
3. Fiends Behind the Scenes