Rob Moratti – ”Renaissance”

Rob Moratti har hängt med ett tag vid det här laget. Först i egna bandet Moratti och därefter i Final Frontier. En del känner också igen honom som frontman i legendariska progpompbandet Saga där han medverkade under en kort period 2008/2009. Sedan 2011 har Moratti en solokarriär med flera tidigare släpp såsom Victory (2011) och Transcendent (2016). På ”Renaissance”, hans första soloskiva för AOR heaven, samarbetar han med Torben Enevoldsen (gitarr), Fredrik Bergh (keyboards), Stu Reid (trummor) och välkända basisten Tony Franklin (The Firm, Blue Murder, Whitesnake, Kate Bush m fl). Samtliga utgör såväl medskapande låtskrivare som musiker på albumet.

Inledande ”You are the one” är en sprudlande söt AOR pralin med högtflygande sång i refrängen. Sångmässigt är detta spår ett litet mästerverk där Moratti briljerar med sin räckvidd och tonsäkerhet både i leadsång och körer. Vidare är ”Lift you up” en positiv uptempodänga som påminner en del om Saga, AISA och Yes. Även ”Mandy come home” och ”Let me be the one” är habila kompositioner med snygga klatschiga refränger.

Moratti kallas ibland lite skämtsamt för ”Mr Autotune” och onekligen är det så att karln är begåvad med en abnorm röst. Hans förmåga att sjunga tonsäkert i det högre registret är remarkabel. Dessutom lägger han samtliga stämmor själv. Morattis ljusa röst, som jag skulle vilja likna vid sångare som Peter Cetera (Chicago) och Jon Anderson (Yes), och det faktum att han körar med sig själv blir dock till något av ett hinder här då uttrycket blir en aning sterilt och fabricerat. Musiken låter överlag väldigt lättviktig och sockersöt. Jag saknar känsla och svärta i låtarna som känns alltför platta och slätstrukna. Balladen ”Best of me” borde dessutom vinna något slags pris som 10 talets sliskigaste Chicagoballad á la mitten av åttiotalet.

Band: Rob Moratti

Titel: Renaissance

Releasedatum: 2019-06-21