Sammy Hagar & The Circle – Lockdown 2020

I närmare femtio år har den röde rockaren hunnit med att fronta Montrose, ha en framgångsrik solokarriär, fronta Van Halen, kränga såväl kläder som tequila samt leda ytterligare tre framgångsrika band i The Wabos, Chickenfoot och nu senast The Circle. Det sistnämnda tillsammans med mångåriga parhästen, till lika Van Halen basisten Michael Anthony, trummisen Jason Bonham (Bonham, Foreigner, Black Country Communion) och gitarristen Vic Johnson.

Som albumtiteln antyder är det här fråga om covers som bandet spelat in under lockdown. Samtliga elva spår finns sedan tidigare tillgängliga som videos där bandet som brukligt i dessa tider syns framträda på var sitt håll ”Corona style”. Avslutande ”Heroes” (David Bowie) släpptes som singel för ett tag sedan och alla intäkter från försäljningen går till foodbanks i USA.

The Circle gör inget revolutionerande här med tanke på att 2020 ju kryllat av liknande experiment, men de gör det med en självklarhet, en glädje och med en stor portion rutin som man inte skojar bort. Den glädjen kommer fram inte minst i spår som ”Keep A Knockin’” (Little Richard). Hagar med manskap tillhör en försvinnande liten skara musikanter som inte har något kvar att bevisa och för de som tvivlar är det fortfarande krut i Sammys pipa vid 73 års ålder vilket bevisas med självklarhet i gamla AC/DC örhänget ”Whole Lotta Rosie”.

”Lockdown 2020” kommer självklart inte gå till historien som något storverk, men som tidsdokument kommer den förmodligen ha en viss betydelse. Det är underhållning helt enkelt och det är kul att höra gubbarnas glädje i a capella partiet i ”Three Little Birds” (Bob Marley). Det är också trevligt som gammalt Van Halen fan att få höra lite mer jordiga och avskalade versioner av ”Good Enough”, ”Right Now” och ”Don’t Tell Me What Love Can Do”.

27 minuter och 6 sekunder kan tyckas för kort för ett album, men känns i sammanhanget faktiskt både lagom och rimligt. It’s only Rock’n roll but i like it!

Band: Sammy Hagar & The Circle
Titel: Lockdown 2020