Tobias Sammet och sitt Avantasia är snart albumaktuella med sitt nionde alster A Paranormal Evening With The Moonflower Society. Albumet släpps väldigt snart, men såhär dagarna innan ska jag passa på att lyssna och berätta vad som väntar. Inför senaste skivsläppen har man valt att höja förväntningarna hos oss lyssnare genom ganska starka första singlar och ge intryck att vi står inför ett mästerverk. Den här gången är inget undantag då såväl The Wicked Rule the Night som Misplaced Among The Angels var ganska klockrena, men personligen har jag aldrig riktigt vågat ha så stora förväntningar då alla album hittills bjudit på en blandning av både guldkorn och mindre intressanta korn. Hur bra är nya albumet? Låt oss ta reda på mer.

A Paranormal Evening With The Moonflower Society (ja, ännu en lång titel som tvingat mig att dubbelkolla flera gånger för att kontrollera att jag skrivit rätt.) inleder med Welcome To The Shadows som tycks vara en blandning av melankoliska Symphony X-vibbar och typiska ljusa Avantasia-refränger. Idén är intressant och det finns en del intressanta punkter, men det känns ändå lite som att refrängen och resten av låten inte riktigt passar ihop. Kanske än lite väl drastisk kontrast ändå. På plats nummer två har vi såklart fantastiska The Wicked Rule The Night med albumets första gäst som är Ralf Scheepers i Primal Fear. Den här kombon bjuder på en magisk blandning av hårdhet, snabbhet och episk melodi. Det går inte att ogilla, rena julafton för oss som älskar klassisk heavy metal och episk power metal.

På plats nummer tre har vi Kill The Pain Away där Floor Jansen i Nightwish har äran att gästa. Precis som väntat känns låten som en blandning av Avantasia och senaste Nightwish. En låt som dessutom bjuder på mycket glädje och ljus. Det kan hända att den känns en aning ofärdig i sina håll, men refrängen får det hela att lyfta rejält. Nästa låt är The Inmost Light och här har vi en gammal bekant kombo som vi vet har fungerat vid tidigare tillfällen, nämligen Tobias Sammet och Helloweens Michael Kiske på sång. Såklart är samarbetet återigen en fullträff och även om låten i sig strukturellt inte känns så märkvärdig är det en potentiell höjdpunkt.

Hittills har det varit mestadels fullt ös, men det är nu Misplaced Among The Angels kommer in i bilden och drar i bromsen. En rätt emotionell powerballad och en stark duett där Tobias Sammet och Floor Jansen gör ett strålande jobb. Det förra är en potentiell höjdpunkt och det här är definitivt en höjdpunkt. Efter den här lilla vilopausen kommer I Tame The Storm som höjer tempot en aning och bjuder på smått aggressiva gitarrer samt gästinhopp av ytterligare en gammal bekant inom Avantasia. Nämligen norrmannen Jørn Lande. Låten i sig är bra och har en intressant refräng samt ett ganska lyckat gitarrsolo, men jag måste ändå säga att Jørns insats känns lite mer diskret än i vanliga fall. Lite synd med tanke på att det här var en perfekt låt för honom att glänsa i.

Andra gäster som fick äran att vara med den här gången var Geoff Tate, Bob Catley, Ronnie Atkins (Pretty Maids) och Eric Martin. Den sistnämnda glänste rejält medan Bobs, Ronnies och Geoffs insatser var väldigt diskreta. Från Paper Plane till Scars vill jag ändå konstatera att allt är bra. Däremot känns sista spåret Arabesque lite som albumets svagaste punkt. Hade höga förväntningar på det hela på grund av längden på över 10 minuter, men tyvärr känns det väldigt spretigt och fullt av element som inte riktigt passar ihop. Dessutom kan jag inte tycka att låten i sig gör titeln någon större rättvisa då jag inte hör några större referenser till den arabiska kulturen. När det kommer till ljud och produktion på det stora hela känns det väldigt svajigt, ibland låter det hur bra som helst och vid andra tillfällen låter det väldigt platt. Ganska oväntat och en bitter överraskning när det kommer till Avantasia.

A Paranormal Evening With The Moonflower Society må ha sina ljus och skuggor men som väntat är det ändå ett bra album där fansen lär kunna finna nya favoritlåtar. Personligen kan jag tycka att förra albumet var något bättre, men jag som lyssnare är ändå ganska nöjd med det jag hörde.

Band: Avantasia

Titel: A Paranormal Evening With The Moonflower Society.

Genre: Melodic/symphonic power metal.