GMR Music

5 Mars 2021

Energisk, intensiv och ärlighet som väger tungt sladdar Cobra Cult in med nya skivan Second Gear på högsta volym. Riff baserad hård rock med punk och metal influenser har quartetten haft en fot i Svenska musik scenen under många år, spelat med band/projekt och fått erfarenheter från andra genrer skapat en kombination med ett unikt sound som står ut i mängden i en fylld genre.

Första spåret Sell Your Soul börjar med ett riktigt gött trum beat som påminner lyssnaren om starten på Overkill, Motörhead. Gitarr duon glider in med heta solon börjar Johannas sång i skitig rock stil fånga lyssnarens uppmärksamhet, smäller på bra med helt läckra gitarr solon i perfekt harmoni som bara blir bättre ju längre an lyssnar. Carl på trummorna håller allt i perfekt skick färden frammåt, allt går som en väl oljad maskin. The Devil’s End fortsätter där första spåret tar slut och har kvar energin men med mera harmoni på gitarrerna känns låten mer glad, får lyssnaren glida fram längs vägen i en cadillac sommar kväll. Här är trummorna starka och hörs ordentligt, Carl är fantastisk spelare men tar inte för sig utan bara är där och gör sitt jobb ordentligt. Fjärde låten på skivan Mean Machine är lite mer laidback än andra spår men erhåller ändå sin energi kvar, framfört på annat sätt cruisar lyssnaren fram på stadens gator till Thomas bas gung och Johannas starka röst. Sista låten nummer åtta Hit The Stage öppnar upp sig, närmar den slutet har tempot saktat in en smula men känslan växer sig större och mer intimt för lyssnaren som får en egen konsert i soffan hemma.

Ett album som låter bra och är bra, fantastisk samklang från alla medlemmar och funkar helt enkelt.

1. Sell Your Soul
  2. The Devil’s End