Skivrecension: Feeder – Tallulah.

Feeder är tillbaka igen… senast dom var aktuella var för två år sedan med samlingsalbumet ”The Best Of Feeder” som innehöll tre skivor med deras kändaste låtar plus några bonusskivor. En av dom vid namn ”Arrow” som innehöll nio nya låtar. Hursomhelst…. ”Tallulah” är namnet på deras tionde studioalbum. Då jag är osäker på hur kända dom är här i Sverige (jag upptäckte bandet för bara några år sedan) så kanske vi ska ta upp lite fakta. Feeder kommer från Newport (Wales) och grundades 1992 under namnet Reel, två år senare bytte dom till nuvarande bandnamnet och musiken dom spelar är ganska varierad då den innehåller inslag av bland annat grunge, britpop, indierock, hårdrock, alternative rock, punk och progressiv rock. Feeder ska idag vara ganska stora och har bland annat lirat med jättar som Coldplay, Red Hot Chili Peppers och Stereophonics. Idag består bandet av bara två permanenta medlemmar… Grant Nicholas (sång och gitarr) och japanen Taka Hirose (bas). Till inspelningarna och liveframträdanden räknar dom med olika gästtrummisar och en gästkeyboardist mellan varven (*tror jag).

Iallafall… det hela börjar med låten ”Youth” som är en av skivans singlar. En lagom rockig låt med en melodisk och ganska trallvänlig refräng, en lyckad början då man hör direkt att det är Feeder. Skivan fortsätter med ”Blue Sky Blue” som sänker tempot ett snäpp men har ändå en liknande struktur som den förra. ”Daily Habit” känns något gladare och rätt sprallig, och därefter kommer ”Fear Of Flying” som troligen är en av mina favoritlåtar. I övrigt tyckte jag att ”Tallulah” är ett bra album… produktionen är korrekt, innehållet varierat och det finns gott om nya guldkorn. Kan hända att det finns mindre intressanta låtar som sänker det hela en aning men det kvittar… det finns trots tillräckligt mycket bra stunder som gör genomlyssningen rolig och intressant. Förutom ”Fear Of Flying”, ”Youth” och kanske ”Daily Habit” tyckte jag ”Guillotine”, ”Windmill” och ”Shape And Sounds” också förtjänar att uppmärksammas som favoritlåtar.

Må hända att många elitistiska metalhead kommer finna det här lite för kommersiellt såvida dom inte har en lite bredare musiksmak. Men som sagt, jag personligen tyckte ”Tallulah” var ett lyckat album som jag mer än gärna rekommenderar. Du som gillar lite mer kommersiell radiorock lär definitivt uppskatta det här bandet och det här albumet. Feeder är då väldigt erfarna och är fortfarande kapabla att leverera bra musik.

Band: Feeder.

Titel: Tallulah.

Genre: Alternative rock/post-grunge/britpop.