Från en Children Of Bodom-klon går vi över till ytterligare en Children Of Bodom-klon. Den här gången går vi från USA till Japan. Bandet Gyze (tidigare Suicide Heaven) är nämligen aktuella med fjärde plattan Asian Chaos som släpptes för bara fem dagar sedan. Gyze kommer från Tokyo (men är numera bosatta i ön Hokkaido (norra Japan). Dom grundades 2009 med namnet Suicide Heaven men började släppa musik under namnet Gyze två år senare. Jag antar att deras största inspirationskälla förutom Children Of Bodom är tidiga Blood Stain Child, namnet på förra plattan ser ut att vara inspirerat i Blood Stain Childs första platta ”Silence Of Northern Hell”. Eller så har det att göra med att dom bor i norra Japan, är allmänt grininga och tycker om att sprida skit om deras nuvarande hemstad (*badum-tsss)… eller så kan det vara både och. Aja… skämt åsido, bandet har låtar både på engelska (hm… engrish rättare sagt) och japanska.

Innan skivsläppet blev ett faktum hörde jag titelspåret ”Asian Chaos” och ett audiosampler på låten ”The Rising Dragon” där Marc Hudson i DragonForce gästar (är nog första gången jag hör Marc Hudson sjunga på japanska). Uppfattningen jag fick var att man skulle göra lite som Wintersun (i ”Time I” eran) och taiwanesiska Chthonic, alltså kombinera symfonisk/melodisk dödsmetal med inslag av folkmusik från Fjärran Östern. Det hela börjar med ett intro som visade sig vara själva introt till titelspåret (som även finns i musikvideon)… ett intro som jag tyckte blev lite väl långt och enformigt, såklart kommer titelspåret därefter. En ganska bra låt som blandar tre olika språk, engelska, ryska (?) och japanska, och påminner en del om ”Defenders Of The Bu-Tik Palace” med Chthonic. Vi går över sedan till ”Eastern Spirits” som går i ungefär samma stil och därefter ”Dragon Calling” med sitt intro ”King Kamuy”. Den låten är definitivt en korsning mellan Children Of Bodom och orientalisk folkmusik.

Det finns ingen tvekan om att det här bandet är bra, likt nästan alla japanska metalband jag lyssnat på är det snack om skickliga musiker och jag skulle gissa att ”Asian Chaos” är det mest personliga albumet dom gjort hittills rent musikaliskt. Blev dock inte riktigt så imponerad som jag förväntade mig att bli, okej… produktionen, den här typen av stilkombinationer brukar bli riktigt intressanta och skivan har sina stunder i form av ”Asian Chaos”, ”Dragon Calling”, ”1945 Hiroshima”, ”Carmellia” och speciellt låten med Marc Hudson… alltså ”The Rising Dragon”. Men har en känsla av att det ändå fanns lite brist på idéer då folkmelodierna upprepar sig mellan varven och även riffen kan upprepas eller låta bra lika varandra. Sedan kan man lägga till att det engelska uttalet i sången inte är det bästa och därför kan det vara svårt att veta om man ska söka efter engelska eller japanska ord (visserligen har många andra japanska artister som försökt använda engelska i sin musik ungefär samma problem, men iallafall.).

Har sett i både Facebook och Youtube att den här skivan marknadsförts ordentligt av både bandet själva och skivbolagen dom jobbar med. ”Musiken skulle vara fantastisk, bland det bästa bandet någonsin gjort, även Marc Hudson själv har kommenterat att han är stolt över att ha fått chansen att gästa i en låt med det här grymma japanska bandet Gyze osv.” och den där typen av intensiv marknadsföring brukar vara lite av ett dåligt tecken… alltså ett tecken på nånting väldigt pretentiöst men som sedan visar sig inte vara så bra som uttalat och så är fallet med ”Asian Chaos”. Dom har försökt få ihop ett musikaliskt mästerverk och det fanns potential till det… men ändå räckte det inte hela vägen. Trots allt är det ingen dålig skiva och jag har lyckats rädda några låtar jag tyckte blev riktigt bra. Kort sagt… ”Asian Chaos” blev mindre än förväntat, men ändå en tillräckligt bra skiva för att bli godkänd.

Band: Gyze.

Titel: Asian Chaos.

Genre: Melodic death/power/folk metal.