Skivrecension: Hemlock – Violence And Victory.

Kan börja den här texten med att önska dig som läser en glad alla hjärtans dag (*om du ens bryr dig om saken). Såhär dags kanske vissa handlar en chokladask och en blombukett till någon, andra kanske städar och förbereder sig till att bjuda hem någon/några på lyxmiddag, lyssnar på lite romantiska ballader och allt annat man brukar göra en dag som denna i vanliga fall. Låt oss röra om i grytan med ytterligare en dos aggressiv thrash/groove metal (till dig som känner dig ensam kanske det här funkar utmärkt som kompensation). Som jag sa igår var Hemlock aktuella med två nya album med varsin titel och varsitt skivomslag, då recenserades KARMAgeDDoN och idag är det dags för skiva nummer två Violence And Victory. Har du missat förra recensionen där jag tog upp fakta om bandet så får du gärna kika på den (https://themaloikrockblog.se/recension/skivrecension-hemlock-karmageddon/). Låt oss börja prata om innehållet i Violence And Victory.

Första låten i det här fallet är DOOMSDAY. Soundet tycks vara ungefär det samma som i förra alstret, men den här låten känns ändå ganska lättillgänglig. Skulle kunna säga att DOOMSDAY känns lite som en blandning av klassisk thrash metal med modernare amerikansk 90-talsmetal, nästan lite som Shadows Fall eller Trivium. Ändå en helt okej början. Andra låten PiSSiNG CoNTesT som efter det klassiska introt där någon slår på en bilradio fortsätter bygga på samma mönster som förra låten. I övrigt dyker det upp ljud av en jublande publik i bakgrunden som tyvärr dränker musiken en aning. Den typen av ljud i sig kanske är passande för textens budskap men det ska helst inte vara så högt att man blir helt distraherad från själva musiken. Näst på tur har vi CONVERT, LIVE or DIE där aggressionen höjs en aning och är därmed den vassaste låten hittills i det här albumet. Där fick jag lite av det jag saknade i dom två förra spåren och jag gillar det jag hör, men än är det kanske för tidigt att peka ut den som solklar favorit. Fjärde låten INTEGRITY bjuder på fylligare riff och texten verkar vara en hård kritik mot den typen av skit man brukar få höra på radion och TVn. Rent musikaliskt kanske den inte är lika bra som den förra men ändå bra. €N$LAV€D B¥ ¢URR€N¢¥ kan uppfattas som den thrashigaste låten hittills. Tempot ökar rejält bortsett och även om man trappar ner i vissa punkter känns den väldigt straight forward och man sparar inte alls på krutet. Här snackar vi en potentiell favorit. AGAINST ALL ODDS är däremot en rejäl besvikelse. Refrängen med clean vocals som innehåller en viss nivå av auto-tune och själva instrumentala mönstret i sin helhet gör det hela till nånting som vilket modernt metalcore-band skulle kunna kläcka ur sig. Det behöver inte vara dåligt i sig men det passar inte alls med resten av innehållet. Helt onödigt.

Såhär långt kan man med säkerhet konstatera att vi har att göra med två album som är två helt olika världar. Ena sidan har vi KARMAgeDDoN som bortsett från vissa moderna inslag bygger huvudsakligen på ett klassiskt thrash/groove metal-sound, och sedan har vi Violence And Victory som främst grundar sig i en modernare och mer uppdaterad variant av samma stil. Dock har Violence And Victory även några låtar som lätt skulle kunna passa in i KARMAgeDDoN och därför blir innehållet mer spretigt och kaotiskt. Det blir liksom svårt att finna en röd tråd i det hela. Ja, det är kanske tydligt att jag föredrar KARMAgeDDoN, men bortsett från det negativa i Violence And Victory går det inte att neka att även det albumet har sina ljuspunkter. Förutom dom två låtarna jag redan nämnde som potentiella favoriter uppskattade jag även As Death Smiles.

Med allt det här sagt konstaterar jag att Violence And Victory är lite av en besvikelse jämfört med KARMAgeDDoN men jag kan ändå inte underkänna albumet för det. Att albumen släppts samtidigt och att det är sån skillnad mellan albumen i både sound och kvalitet kan ge vissa intrycket att Hemlock har svårt att avgöra vilken väg dom vill gå i framtiden. Men det var ändå spännande att lyssna igenom allt och Hemlock känns som en ny spännande upptäckt.

Band: Hemlock.

Titel: Violence And Victory.

Genre: thrash/groove metal.