Nytt album på gång från Mike Tramp som vi annars hört i band som White Lion och Freak of Nature. Mike håller sig till sina rötter inom Rocken och jag tror att de flesta som gillat hans tidigare album kommer att gilla detta.

Den 25e januari släpptes första singeln från det kommande albumet, Dead End Ride ger er en försmak av vad som komma skall.

Stray from the Flock är ett riktigt bra album. Det har alla komponenter för att bli ett av årets bästa album till och med. No End to War som är första låten är en dyster men väldigt vacker låt som beskriver krig och dess tragiska konsekvenser. Låten är över 8  minuter lång men det känns som att det behövs, det är en viktig berättelse och det känns som att den betyder mycket för honom. Dead End Ride är låt nummer två på albumet och det är ju, som ni hört i videon en rätt skön dyster rocklåt. Den följs upp av balladen Homesick, klassiskrockballad. Hjärta smärta och hemlängtan som förmedlas med en längtande röst. Vad kan gå fel? You Ain´t Free No More som följer är en vassare låt med en ganska typisk Tramp känsla. Texten har hög rim-faktor, men all and all funkar det. No Closure är en till lugn låt. Över lag är tempot inte jättehögt på det här albumet men det gör verkligen ingenting. DU har det klassiska rockstuket och det räcker. Man får en chans att bara sätta sig och lyssna på texter och harmonier. Är det något som är bra på det här albumet är det texterna. Men om man vill kan man självklart hitta låtar att dansa lite till. One Last Mission är en av de något tyngre låtarna, även här är texten något att lyssna på. Den är lätt att ta till sig när man känner igen sig från många situationer man kan uppleva i livet. Jag skulle kunna skriva om de resterande 4 låtarna också men jag tror ni förstår vad det handlar om. Det är ett album som är så typiskt Mike Tramp att man bara flinar lätt av igenkänning även om det är helt nytt. Det är lite som att komma hem när man varit borta en månad eller två.

Albumet är inspelat hos Ark Studios i Danmark och mixat i Sverige av Peter Masson.

Mike börjar 2019 med en turné i USA under februari och mars och sen vidare mot U.K och under sommaren och hösten kommer han röra sig runt i Europa för att avsluta med en omfattande turné i Tyskland i oktober. Är inte oktober bästa månaden att var i Tyskland så säg?

“Many years ago I realized that going back to basics, demanding nothing and being surprised if there was a tray of sandwiches in the dressing room was the way forward,”/Mike Tramp

Skivbolag: Target Records

Releasedatum: 1 Mars 2019