Skivrecension: Nemesea – White Flag.

Nemesea från Nederländerna är tillbaka i år med ”White Flag” som är deras fjärde studioalbum. Må hända att dom kanske inte är så stora här i Sverige så då börjar vi med lite fakta om bandet. Nemesea kommer från Groningen och grundades 2002 under namnet Nemesis, men ändrade tydligen till Nemesea bara några veckor senare. Bandets grundare var sångerskan Manda Ophuis och gitarristen HJ (Hendrik Jan de Jong). 2004 kom första albumet ”Mana” och genren på den tiden var någon typ av symfonisk goth metal som kunde jämföras med andra holländska band i samma genre som After Forever, Epica eller första Within Temptation. Men från och med 2007 och andra albumet ”In Control” blev musiken mer alternative rock-orienterad med starka inslag av electronica och ambient.

Till en början var jag inte så intresserad av Nemesea, men nu på senare tid har jag lyssnat in mig på deras musik och ja… trots att det är en enorm skillnad mellan första Nemesea och nutidens Nemesea finns det en del bra grejer i båda varianterna. Tredje skivan ”The Quiet Resistance” (2011) blev i mitt tycke väldigt lyckad. En perfekt crossover mellan förra soundet och det nya.

Hursomhelst… låt oss fortsätta prata om ”White Flag” som förresten är första skivan med nya sångerskan Sanne Mieloo (som tog över efter Manda år 2017) och keyboardisten Mathijs van Til. Må hända att jag saknar Manda, men måste ändå säga att Sanne också verkar vara duktig. Det enda man hade hört med henne innan ”White Flag” var singeln ”Dance In The Fire” (som kom ut 2017 och även finns med i det här albumet) och några nyinspelningar på låtar från förra albumet ”Uprise” (2016) som blev sista albumet med Manda i spetsen. Det första man lägger märke till när man ska börja skriva är att skivan är ganska snabblyssnad trots att den innehåller hela fjorton låtar, det tar knappt 50 minuter att lyssna klart… det beror naturligvis på att låtarna är ganska korta, lite över 2 eller 3 minuter långa. Produktionen känns lite sisådär… ganska korrekt för en skiva som denna men lite för tam i vissa punkter för min smak. Dock märks det att man lagt det mesta av krutet på Sannes röst och utnyttjat hennes potential som sångerska fullt ut, det är väldigt positivt.

När det kommer till själva låtarna kan man konstatera att skivan är ganska varierad… allt från tuffa och rockiga låtar som ”Kids With Guns”, ”Rise”, ”Don’t Tell Me Your Name”, ”The Storm”, ”Ratata” (då menar jag inte Pokemonvarelsen) och ”Sayonara” till lugna ballader som ”Lions”, ”Let This Be All” och ”Sarah”. Trots brister i produktionen, genomlyssningen som gick väldigt snabbt och att vissa delar hade viss stank av pop kan jag inte neka att det var väldigt spännande att lyssna igenom ”White Flag”. Mina personliga favoriter får bli ”Ratata”, ”White Flag”, ”Let This Be All”, ”Fools Gold”, ”Don’t Tell Me Your Name” och speciellt ”Rise”.

Trodde aldrig jag skulle säga det här då jag inte hade så höga förväntningar på ett nytt album med Nemesea, men jag kan glatt konstatera att ”White Flag” blev mer än vad jag förväntade mig. Lite osäker på vem jag skulle kunna rekommendera det här albumet… men du som läser får väl ta och lyssna igenom det hela och skaffa dig din egna uppfattning.

Band: Nemesea.

Titel: White Flag.

Genre: Alternative/electronic rock.