Skivbolag: Century Media

Genre: Heavy/progressive metal

Legendariska Queensrÿche är tillbaka med ”The Verdict” som är deras femtonde album och det tredje med Todd La Torre. Queensrÿche är ett av mina favoritband of all time. Dom har funnits länge i mitt liv och ja, precis som många andra reagerade jag negativt en gång i tiden på att Geoff Tate skulle sluta, men just Queensrÿche har då haft väldigt stor tur med att hitta ny sångare… inte för att Todd låter exakt som Geoff, men ändå ganska nära… och han passar sannerligen in i bandet.

Smakproven till det här albumet var klockrena, speciellt ”Dark Reverie”… Todd verkar vara mer inspirerad än någonsin och man fick genast en känsla av att ”det här kommer bli bra”, dock är det inte alltid det blir som man önskat… hände i år med nya Avantasia, men det glädjer mig ändå att få höra lite nya guldkorn som hamnar direkt i min spellista. Men så är inte fallet när vi analyserar nya Queensrÿche… klockren produktion, det händer mycket under genomlyssningen och som sagt… både Todd och övriga bandet låter väldigt inspirerade. Det här är nog bland det bästa jag hört med Queensrÿche sedan ”Operation:Mindcrime” (1988) och ”Empire” (1990). Föregångarna ”Queensrÿche” (2013) och ”Condition Hüman” var en början på ett nyrenoverat Queensrÿche och det här det är inte bara ett steg utan tio steg åt en positiv utveckling. Bästa låtarna är ”Launder The Conscience”, ”Light-Years”, ”Dark Reverie”, ”Blood Of The Levant” och speciellt ”Bent”.

Visste som sagt att det här skulle bli bra… men ”The Verdict” blev ändå lite mer än vad jag förväntade mig och det är jag glad för. Du som saknat gamla Queensrÿche från ”Empire”-tiden kommer garanterat älska det här albumet och återupptäcka bandet. Börjar nästan tro att det var nödvändigt att Geoff Tate lämnade bandet efter bottennappen ”Dedicated To Chaos” (2011)… saknar honom fortfarande, men hans låtskrivarstil började inte riktigt passa in i Queensrÿche och som jag sagt högre upp… med Todd La Torre (som länge varit ett Queensrÿche-fan) blev det ny energi på bandet. Ser fram emot att höra mer i framtiden.

Av: Lucas LMZ Zimmermann