Skivrecension: Texas Hippie Coalition – High In The Saddle.

Då var det dags för lite heavy/stoner/groove metal från Denison (Texas, USA). Texas Hippie Coalition är nämligen aktuella sedan förra månaden med ”High In The Saddle” som är deras sjätte album i ordningen. Det här bandet är för mig inte särskilt obekant, upptäckte dom på Youtube back in the days med musikvideon till ”Turn It Up” och sedan dess har man lyssnat på dom rätt ofta. Men då jag är ganska osäker på hur stora dom egentligen är i Sverige kanske man bör ta upp lite fakta. Bandet har varit aktiva sedan 2004 och man skulle kunna beskriva deras musik som någon typ av korsning mellan Pantera, ZZ-Top och Black Label Society. Har inte hört nånting av den här nya skivan, inte ens första singlarna… så det här blev första gången man hörde allt.

Lagom tunga ”Moonshine” är första spåret, sedan ökas tempot med ”Dirty Finger”… so far kan jag säga att produktionen är okej, kunde varit lite vassare men känns ändå korrekt för den här typen av skiva. Mitt i alltihopa överraskar dom med balladen ”Ride Or Die”, inte riktigt den typen av låt man förväntar sig av dom men den var helt okej och därefter kommer en av mina favoritlåtar ”Tounge Like A Devil”, där har vi ett typexempel på vad bandet brukar leverera i vanliga fall. ”Why Aren’t You Listening” kändes dålig i början (men blir så småningom bättre) och i övrigt finns det inte så mycket mer negativt att ta upp, mer än att skivan uppfattas ganska snabblysnad plus att det kan kännas som om THC upprepar sig själva… men hursomhelst, det är den här typen av skiva man förväntar sig av dom och det är positivt. Bästa låtarna blev ”Dirty Finger”, ”Tell It From The Ground”, ”Blue Lights On”, ”Moonshine”, ”Bullseye” och som sagt… ”Tounge Like A Devil”.

Vill inte påstå att jag är jätteimponerad då det här var ungefär det jag förväntade mig från första början (förutom överraskningen med ”Ride Or Die”) men återigen släpper THC en klart godkänd platta. Dom har likt många andra band ett mönster som dom vet kommer uppskattas och därför är deras diskografi rätt stabil än så länge. Ska bli intressant och se vad dom hittar på i framtiden.

Band: Texas Hippie Coalition.

Titel: ”High In The Saddle”

Genre: Stoner/groove/heavy metal.