The Birthday Massacre från Ontario (Kanada) är i år aktuella med nya albumet Diamonds. Detta är ett band som skulle kunna betraktas av vissa som ett gränsfall då musikstilen ligger nånstans mellan gothrock, syntpop och 80-tals techno, men jag personligen finner deras musik rätt så attraktiv och har lyssnat på dom väldigt flitigt sedan jag upptäckte dom med förra albumet Under Your Spell som kom ut 2017. The Birthday Massacre har varit aktiva sedan slutet på 90-talet och Diamonds är deras åttonde studioalbum totalt. Håller det samma nivå som allt det andra? Låt oss ta reda på det.

Totalt innehåller albumet bara nio låtar och först ut har vi Enter som börjar med intressanta keyboardmelodier och låter i allra högsta grad elektronisk. Verserna ger dessutom lite av en diskokänsla och fram till solot är gitarrerna rätt så osynliga. Bortsett från en del intressanta melodier känns det som en ganska svag början. Men vi går direkt över till en av mina personliga höjdpunkter, nämligen The Sky Will Turn. En låt med sköna riff, kreativa keyboardmelodier, sångerskan Chibi’s änglalika röst och allt det där andra som gör The Birthday Massacre så speciella. Titelspåret Diamonds krävde tre chanser innan den uppskattades och blev därefter en till kandidat till favorit. Run ser ut att vara lite av en party-dänga och påminner en aning om Battle Beast i sina mer elektroniska låtar. Kanske inte lika stark som dom två förra låtarna men rätt okej ändå. Flashback låter tyvärr lite för lik den förra i versen och även om den lyfter en aning i refrängen och gitarrsolot kändes den inte nå märkvärdig.

The Birthday Massacre kunde i början låta ganska hårda mellan varven men i senare tid blir det allt mer tydligt att dom går över till ett mjukare och mer melankoliskt sound. I det här nya albumet är Mirrors lite av ett undantag då den innehåller ganska hårda riff men går ändå inte att jämföra med det gamla då det blir en blandning av hårt och mjukt. Hursomhelst är The Birthday Massacre fortfarande bra i mina öron och även om jag tycker Diamonds är ett nederlag jämfört med Under Your Spell uppskattade jag det jag hörde. Ljud och produktion kan man ha blandade åsikter om… dessa svaga och midiaktiga gitarrer och trummor är sånt jag i vanliga fall brukar ogilla, men för den här typen av musik känns det ändå väldigt korrekt och på det stora hela är produktionen välbalanserad. Låtarna jag mest uppskattade är Crush, Diamonds, Last Goodbye och The Sky Will Turn.

Du som gillar Bauhaus, Depeche Mode, The Sisters Of Mercy, Duran Duran och Blutengel lär definitivt uppskatta The Birthday Massacre. Må hända att jag personligen uppskattar dom äldre skivsläppen, men Diamonds är ändå värd att lyssna igenom då den innehåller några ganska klockrena låtar.

Band: The Birthday Massacre.

Titel: Diamonds.

Genre: Darkwave/gothic rock/synthpop.