Skivrecension: Tribulation- Where the Gloom Becomes Sound

Tre år har gått sedan Tribulation släppte sitt hyllade livealbum Alive & Dead At Södra Teatern (2019) och nu är det Grammisbelönade metalbandet tillbaka med sin tolkning av melodisk dödsmetall. Återigen har killarna lyckats skapa ännu en magisk fulldängare fylld med skräck, lust och en förträfflig ljudbild.

In Remembrance inleder skivan och domedagskänslan är ett faktum. Först hörs en ondskefull speldosa som förtrollar vid första klinget, för att sedan smälla till rejält med kraftfulla gitarrer och trumslag som får lyssnaren att hoppa till.  Trummisen Oscar Leander förtjänar en eloge för sitt bombastiska trumspel som gifter sig fint med Johannes Anderssons förhäxande, raspiga röst.

Fjärde spåret Dirge of a Dying Soul är ett kraftfullt spår med stabila melodier och sjungande gitarrslingor som tillför en dyster, apokalyptisk atmosfär. Tanken på att detta är sista albumet med gitarristen Jonathan Hultén, ökar på sentimentaliteten rejält när samspelet mellan honom och Adam Zaars förhöjs i Elementals. Gruppen siktar högt och når sitt mål. Utan större ansträngning lyckas de snärja åhöraren och levererar en välproducerad skiva med väl genomtänkt material rakt igenom.

Att kunna dyka ner i något så vackert som Tribulations undersköna ljudlandskap är obeskrivligt, även för den mörkaste av själar. Beroendet är snabbt ett faktum och man vill bara ha mer och mer efter att ha gottat ner sig i första genomlyssningen.  Om bandet fortsätter leverera på denna nivån så finns det inga som helst hinder för att de ska gå till historien som sin tids största.

Artist: Tribulation
Titel: Where the Gloom Becomes Sound
Genre: Melodisk dödsmetall