För att bekanta mig med Varg inledde jag med att se videon ”Eisenseite”, men jag kan inte helhjärtat påstå att den kan stå för bandets hela spännvidd eller ens soundet på Ewige Wacht. ”Eisenseite” är nämligen exakt vad jag förväntade mig av ett tyskt band som beskrivs som ”pagan metal”. Det är svängigt, försök till stämningsfullt och med ledande kvinnosång. Videon innehåller tydlig förkärlek för vikingaestetiken och en längtan efter att egentligen vara ett band i klass med Heilung. Visst finns litet growl och aningen tyngre partier, men de överskuggas helt och hållet av Fylgjas sång. Vikingametal som jag är van att höra den, helt enkelt. Inte särskilt spännande eller nydanande, även om det fyller sin funktion.

När jag nu lyssnat igenom hela skivan ett antal gånger måste jag dock påstå att Varg faktiskt har något ganska eget att komma med. De är hårdare än vad de flesta band inom den tyska delen av genren folk- och pagan metal brukar vara. De har dessutom valt att sjunga på tyska där liknande band föredrar engelska eller skandinaviska. Det är väl bara synd att texterna är väldigt fattiga, men om man inte kan tyska eller inte bryr sig om texter så gör det ju ingenting.
Det är bra growl från Freki som ger en skön kontrast till Fylgjas rena stämma. Den kvinnostämman passar för övrigt väldigt olika väl i olika låtar. Ibland tillför den verkligen något, exempelvis i ”Járnsíðasleið” där den känns som fri och naturlig, men ibland stör jag mig på den och hade föredragit att Freki fått sjunga ledsången helt på egen hand.

Skall jag vara ärlig så är det här inte musik jag vill tycka om, men jag finner mig ändå sitta och nicka uppskattande i takt till ”Schildmaid” och ”Tyr”. Vill här också passa på att nämna ”Hammer” som med ett litet mörkare sound känns skönt i bröstbenet.
Fans av vikinga-powermetal borde som minst ta och lyssna på ”Morgenrot”, som dock bryter av ostigheten med några sköna growl.

I stort är det här en skiva som inte tillför några stora och spännande stilgrepp, men som heller inte viker sig för grupptrycket i sin genre. För den som gillar pagan-folk-vikinga-metal-grejen så kan jag tänka mig att den träffar mitt i prick – särskilt om man inte tar varken sig själv eller bandet på alltför stort allvar.

Band: Varg
Releasedatum: 2023-10-13
Album: ”Ewige Wacht”