Nederländska Within Temptation är tillbaka. Bleed Out är namnet på deras åttonde studioalbum. För mig och säkert många andra som upplevt Within Temptation när de var som störst på 2000-talet vankades det en nostalgitripp i all ära. Man skulle kunna säga att Within Temptation haft ungefär samma roll i Europa som Evanescence i USA, man gjorde gothic metal/rock populärt bland de stora folkmassorna och blev därmed troligen ett av de första banden i sin genre att nå en väldigt bred publik. Deras troligen största hit Stand My Ground från framgångsrika studioalbumet The Silent Force kunde man höra väldigt ofta på radion utan att veta vilket band det var frågan om.

Sedan kan man alltid diskutera i vilken grad Within Temptation (och även Evanescence för den delen) kan klassas som goth. Within Temptation lär vara sedda bland vissa som sell-outs då de var ett fullfjädrat gothic metal-band på 90-talet, men faktum kvarstår. För många metalheads i min generation var Within Temptation med all sannolikhet inkörsporten till gothic metal/rock och anledningen till att man senare upptäckte band som Paradise Lost, My Dying Bride, Type O Negative, Tristania, Theatre Of Tragedy, Lacrimosa med flera.

Angående nya studioalbumet Bleed Out som släpptes så sent som igår så kan man lägga till att planerna på ett nytt studioalbum redan existerat sedan strax efter releasen av förra studioalbumet Resist år 2019. Redan i sommaren det året konstaterade bandets sångerska Sharon den Adel att det fanns planer på att gå in i studion igen redan i september. Trots allt dröjde det ungefär fyra år innan albumet blev ett faktum, men innan det släpptes så har sju av elva låtar redan presenterats som singlar, första singlarna släpptes redan 2020. Detta får mig som lyssnare att undra om det verkligen fanns en tanke på ett nytt studioalbum då jag kan tycka att det i så fall är klumpigt att avslöja mer än halva innehållet långt innan releasen. Men nu är Bleed Out ute så låt oss börja analysera det.

Allting börjar med episka We Go To War som är en av de fyra låtarna vi inte kände till sedan tidigare. En låt som påminner väldigt mycket om det sound Within Temptation börjat utveckla sedan The Unforgiving (2011). Det finns tydliga elektroniska inslag, soundet är mindre gothic metal-orienterat och mer symphonic/alternative metal-orienterat och man har valt att krydda det hela med tunga och mörka djent-riff här och där. Ingen dålig början, bortsett från ljudkvalitén som känns lite slarvigt mixad är det en bra låt. Näst på tur har vi titelspåret som är släppt sedan tidigare som singel men hör till de tre nyaste singlarna. Den följer ungefär samma mönster som den förra fast kanske lite mindre episk och med lite mindre catchiga melodier för den delen, men den går samtidigt inte att ogilla.

Näst på tur har vi ytterligare en av de nyaste singlarna, nämligen Wireless. Detta skulle kunna vara en av singlarna jag uppskattade mest, melodierna är härliga och lagom catchiga och man får alla ingredienser i de förra låtarna att fungera på ett ganska smart sätt. I mitten av låten kan man till och med höra lite referenser till 2000-talets Within Temptation, vilket skapar nostalgikänslor. På plats fyra har vi Worth Dying For som likt We Go To War hör till de fyra okända låtarna. Tempot här är snabbare och lite mer straight forward, och här är dessutom det symfoniska i Within Temptation lite mer närvarande. Låten i sig är absolut inte dålig (jag gillar den) men skulle inte kunna påstå att det är nånting märkvärdigt eller nyskapande.

Femte spåret Ritual är den nyaste av alla sju singlar. Dessvärre skulle jag vilja påstå att det är en av albumets svagaste punkter. Ingenting dåligt men rätt så mediokert och genomsnittligt. Ett misslyckat försök att prova nånting nytt. Dessvärre är sjätte låten Cyanide Love (tredje hittills okända låten) inte heller nånting att hänga i julgranen. Anledningen är att den känns konstig och slarvigt uppbyggd, så slarvig att det är väldigt lätt att bli förvirrad under låtens gång. Tack o lov går vi efter det över till sjunde låten The Purge, en av de äldsta singlarna då den funnits sedan november 2020, som jag gillade skarpt redan då och innebär en tillbakagång till musikalisk sammanhållning och kvalité.

Mot slutet har vi tre låtar kvar, nämligen Shed My Skin (där Christoph Wieczorek och Rudi Schwarzer från tyska post-hardcore bandet Annisokay medverkar som gäster), Unbroken (den fjärde av fyra hittills okända låtar) och slutligen Entertain You (den äldsta singeln som funnits sedan maj 2020 och där svensken Daniel Gibson medverkar som gästsångare). Alla tre låtar är bra, i synnerhet Unbroken då den innehåller starka referenser till 2000-talets Within Temptation. Efter det har vi instrumentala versioner på alla låtar, men där finns det inte mycket att säga och jag förstår mig dessutom inte på sånt.

Det blir tydligare och tydligare att Within Temptation är, på både gott och ont, ett band som inte alls nöjer sig med att leva på gamla meriter och är ständigt på jakt efter att förnya sig och lägga till nya fräscha idéer i deras musik. Vissa gånger går det väldigt bra och andra gånger går det helt åt skogen (två låtar i det här albumet är ett tydligt exempel på det). Bleed Out är på det stora hela inte alls ett album som jag skulle kunna påstå är ett av årets bästa, men det är ändå ett klart godkänt album. Det mest negativa jag har att säga om Bleed Out är, bortsett från de två lite sämre låtarna, produktionen och ljudkvalitén som jag tycker kunde ha varit bättre och att albumet inte alls blir lika spännande när mer än halva innehållet redan presenterats som singlar (och att vissa av de är till och med tre år gamla).

Bleed Out är i överlag precis den typen av studioalbum jag förväntat mig av Within Temptation i dagsläget, alltså ett album som bygger vidare på ljudlandskapet man börjat utveckla i Resist och som dessutom är i ungefär samma nivå. Det verkar i övrigt vara väldigt populärt bland symphonic metal-band nuförtiden att lägga till tunga djent-riff i musiken. Jag förstår på sätt och vis att det låter spännande och innebär en häftig kontrast, men jag är rädd att det kan börja kännas tjatigt i längden.

Band: Within Temptation.

Titel: Bleed Out.

Genre: Symphonic/alternative metal.

Skivbolag: Force Music Recordings.

Releasedatum: 20 oktoberr 2023.

Lucas LMZ Zimmermann.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *