Slomosa – Slomosa

Apollon Records

28 Augusti

Norska bandet Slomosa spelar något så otippat som Desert rock. Varför otippat, tja Norge är ju inte direkt känt för sin öken. Första singeln från bandets debutplatta släpptes i oktober 2019 och skapade stort intresse för bandet. Och nu kommer äntligen det självbetitlade debutalbumet, Slomosa. Singeln Horses har redan blivit utnämnd till en av årets bästa rocklåtar och den andra singeln There Is Nothing New Under The Sun blev snabbt inplockad på flera av Spotifys officiella rocklistor.

Bandet har blivit jämfört med andra stora rockband inom genren som Queens of the Stone Age och Red Fang och influenserna finns helt klart där.

Första låten Horses startar upp ett lite psykadeliskt gung som sedan går som en rödtråd genom hela albumet. Det är skramligt och melodiskt. Kevin som slamrar in på andra plats på albumet har samma raka tempo och slammer, men känns ganska lik första låten. There Is Nothing New Under The Sun fortsätter trenden och även om det låter bra känns det lite enformigt. Det är inte att de spelar samma sak rakt igenom men tonläget och det raka tempot gör att det inte händer så mycket i själva lyssnandet. Med det sagt sätter sig ändå refrängen ganska hårt i skallen, så det finns uppenbarligen något i just den här låten som sticker ut. In My Mind´s Desert startar upp med trummor och en gitarr som plötsligt ändrat karaktär. Det är ett lite lugnare tempo, men sången och den raka melodin som ligger som röd tråd så här långt in i albumet är där. Och det känns fortfarande som att man väntar på något som ska bryta ut, som ska explodera. Så börjar Scavengers och basen får en huvudroll i starten och möts upp av en skön gitarr som onekligen för tankarna till desert rock. En och en halv minut får vi njuta av en känsla av öken och skitig rock innan sången kommer igång och här bryter de från trenden. Med mer släpig melodi och flera instrumentala avbrott som skapar en bredare ljudbild än man hört innan. Traktor fortsätter med lite mer energi och med en annan ton och melodi som man inte känner igen sedan tidigare. Estonia följer upp och så är de där igen. Samma enkla och raka melodier som vi känner igen sedan tidigare på albumet. Psychonaut som avslutar albumet börjar bra med en melodisk bas som skapar en skön lite dyster melodi. Det är ett skönt intro med en låg och intressant intensitet. Sången kommer igång och även om den känns väldigt bekant vid det här laget så känns rösten nästan som skapad för just den här låten.

Albumet är bra. Det är snyggt producerat och det har den där släpiga och samtidigt skitiga känslan som ska finnas i desert rock. Gillar man Queens Of The Stoneage kan det här absolut vara nästa tips för skivhyllan!

Låtlista:
1. Horses
2. Kevin