Stoneflower – ”Finally”

Norska Stoneflower har en minst sagt maklig utgivningstakt. ”Finally” är blott tredje släppet sedan bandets grundande 1996. Debuten ”Crack A Little Smile” släpptes 2003 men uppföljaren skulle låta vänta på sig. Efter att bandet lagts på is 2010 beslutar sig gitarristen och grundaren Tom Sennerud sig för att själv slutföra inspelningarna av andra plattan “Destination Anywhere”. Verket ges ut på egna etiketten Late Night Music, får ett fint mottagande och utnämns till ”Bästa AOR-album 2014” av Sweden Rock Magazine. Efter den positiva feedbacken blommade Stoneflower upp igen och genom ren tur hittade man begåvade sångaren John Masaki (känd i hemlandet från Idol Norge).

Idag utgörs bandet av Masaki och Sennerud tillsammans med bröderna Svenn och Geir-Johnny Huneide på bas respektive trummor. Den nya skapelsen ”Finally” har till större delen spelats in i Toms egen studio ”Late Night Music” och innehåller gäster som ikoniske gitarristen Tommy Denander (Radioactive, Paul Stanley, Alice Cooper m fl), keyboardisten Bjørn Ole Rasch (Secret Garden) samt gitarristen Gunnar Westlie (Da Vinci).

Tidigare obekant som jag är med Stoneflower konstaterar jag krasst att vi kort och gott bjuds på starkt TOTO doftande AOR. Fluffiga ”Gonna Let You Go” har flyhänt gitarrspel och käcka synthlicks och ”What Can Be Done” ett busenkelt fräsande riff snott från någon åttiotalsdeckare (Cagney & Lacey?). ”Shivering Hands” är sorglös och söt trallpop och i titelspåret ”Finally” har en anstrykning av drama letat sig in mitt i allt det polerat tillrättalagda. John Masaki har en kristallklar och mjuk tenor som klippt och skuren för ofarlig och safe musik. Han påminner om en snäll Lars Säfsund (Work Of Art) eller en loj och ointresserad Dennis DeYoung (Styx).

”Believing” är en behaglig stämningshöjare och utan tvekan det bästa spåret i mina öron. Här har någon sorts tribaltrummor fått agera ceremonimästare i introt. Det låter nästan mer TOTO än TOTO själva. ”Africa”, ”I Will Remember” och ”Mad About You” har körts genom en mixer och blir till en oväntat färggrann bukett.

Problemet med låtar som ”Through The Fire”, ”How Does It Feel” och ”Kaylee” är att de är så slätstrukna och sirapslena att man får knäck i öronen. Allt från komposition, produktion, arrangemang och musikaliska insatser är perfekt men ack så vuxet och tråkigt. Var är lekfullheten, originaliteten, charmen och själen? Det mesta på ”Finally” låter som slätstrukna karbonkopior på redan existerande verk av Work Of Art, TOTO och Journey. En del trygghetstörstande AOR och Westcoast fans, som vill att allt i livet ska vara förutsägbart, bryr sig säkert inte om det. Vi andra kan istället med fördel fortsätta lyssna på originalbanden.

Band: Stoneflower
Titel: Finally
Genre: AOR/Westcoast