Stormen – ”Stormen”

Stockholmsbandet Stormen består av sångaren Marcus von Boisman (The Windupdeads), gitarristen Allan Sundberg (Jan Johansen, Stagman m fl) samt trummisen Lars Sköld (Tiamat). Utmärkta debutsingeln ”Signalera” som släpptes våren 2018 fångade mitt intresse omedelbart med sin catchiga refränghook. När så andra singeln ”Allt Har Tagit Slut” släpptes några månader senare befästes mitt intryck av Stormen som en frisk fläkt inom svensk hårdrock. En debutplatta verkade inte vara långt borta, men det är alltså först nu den ser dagens ljus.

Lyckligtvis har inte Stormen bränt allt krut på de båda singlarna, här finns några fler starka spår. Inledande ”Ner I Mörkret” varslar om vilken sinnesstämning som dominerar skivan. I ”Det Måste Finnas Någon Annan” upprepas fraserna ”Vi slår varann så hårt vi kan” och ”Det måste finnas nån annan än bara du och jag” som ett mantra. Enkla, slagkraftiga ord som signalerar svartsjuka, desperation, vanmakt och sorg på ett rakt, naket och ärligt sätt.

”En Enda Sekund” har ett riff som för tankarna till UFO. Att det dessutom finns en catchig refräng gör ju inte saken sämre.

Det sorgsna pianot i början av ”Ensammast I Hela Världen” bygger upp till en sorgsen hårdrocksvals av frustration och smärta. Avslutande ”Stormen Kommer” bjuder på ytterligare ett klassiskt ljudande hårdrocksriff och tillsammans med skivans kanske mest medryckande refräng blir det en självklar höjdpunkt. Även det drivande riffet och den mörka melankolin i ”Mer Än Allt Du Har” och snygga Foo Fighters/The Clash hybriden ”Vem Tror På Oss” är värda ett omnämnande.

Stormen fyller ett tomrum i svenskt musikliv med sin raka, punkiga hårdrock. Texterna är präglade av svärta, ofta med repetitiva fraser som klipper till som ett slag i magen. Det finns i sig inget unikt i att framföra rock på svenska språket, men normen har länge varit en singer/songwriter tradition med Lundell, Thåström, Winnerbäck och Hellström i spetsen. I Stormens musik hörs istället band som Foo Fighters, UFO, Thin Lizzy och W.A.S.P. Om ytterligare ett band ska nämnas i sammanhanget som avviker från dessa influenser ligger Kent nära till hands. Boismans röst påminner en del om Jocke Berg, men där Berg i mina öron mest är gnällig, deppig och orkeslös låter Boisman istället kraftfull och fokuserad. Han lyckas balansera frustrationen och aggressionen i Stormens musik på ett rakt, ärligt och trovärdigt sätt.

Låtmaterialet är genomgående bra utan att vara fantastiskt. Undantaget är ”Århundradets Depression” som aldrig lyckas gripa tag utan mest känns tjatig och enformig. ”Stormen” är producerad av bandet själva, dessutom gästspelar legendariska basisten Nalle Pålsson (Therion, Treat m fl) och meriterade trummisen Björn Höglund (Easy Action, Hoven Droven m fl) på ”Signalera” och ”Allt Har Tagit Slut”. Det här är en mycket lovande debut och hade tematiken i texter och  låtmaterialet varit en smula mer varierande hade betyget förmodligen blivit högre. Det finns all anledning att hålla utkik efter Stormen framöver, kort sagt Stormvarning är utfärdad!

Band: Stormen

Titel: Stormen

Genre: Hårdrock