STYGIAN CROWN – Stygian Crown

Cruz Del Sur Music

26 Juni

Los Angeles bandet Stygian Crown släpper sitt självbetitlade album Stygian Crown den 26 juni. Bandet som startade under 2018 har skapat en egen genre som de kallar ”Candlethrower” som enligt dem själva ska vara en förtvivlad kombination av doom och death metal toppat med klassiskt skolade röster. Och som ni säkert kan läsa ut av namnet ska det vara en kombination av sounden från Candlemass och Bolt Thrower.

The Hall Of Two Truths som startar upp är ett enkelt ambient spår som följs upp av Devour The Dead. Här får vi höra ett långsamt melodiskt spår som lyfter fram mörker och med Melissa Pinions klassiskt skolade röst som ligger långt fram i produktionen känns det lite som att gå på en svart mässa. I Up From The Dephts får vi höra ytterligare en nästan religiös upplevelse med en melodi som följs av både gitarr och sång simultant och stundtals körer som skapar en psalmlik känsla. Through Divine Rite startar upp med ett enkelt stämningsfullt gitarrplock som möts upp av trummor. Sången landar i det och det skapas nästan en skräckfilmskänsla i det, det är en typ av ballad och här får man höra ett faktiskt samspel på ett helt annat sätt än i de tidigare låtarna. Plötsligt slår en vägg av ljud emot en när Flametounge kommer igång här kommer dessutom en helt ny ljudbild igång. En låt som låter som att den har något att berätta, ett narrativ. Lite Iron Maiden känsla (Melissa Pinion upptäcktes av bandet tack vare hennes cover av Iron Maiden’s Hallowed Be Thy Name) dessvärre håller det inte hela vägen. Plötsligt tappar produktionen greppet och en vägg av ljud slår ut ur högtalarna igen. When Old Gods Die öppnas av en skön basslinga som möts upp av en effektfull sång, i When Old Gods Die kan man höra lite klassiska metalvibbar men också en del folkmusik och till och med en aning lite old school grunge. Trampled Into The Earth följer upp med en stundtals powermetal stundtals folkmetal inspirerad känsla. Albumet avslutas med den passande titeln Two Coins For The Ferrymen som har ett otippat modernt sound i kombination med stråkar och en del häftiga körer.

Över lag är det här ett häftigt album, produktionen kanske skulle kunna vara bättre. Som det låter idag lutar de väldigt mycket av bandet på sången. Pinion har utan tvekan en stark och mäktig röst men det fattas ett djup i låtarna som i princip bara kan skapas om man hittar bra nivåer och samverkan mellan musikerna och deras instrument. I avslutande Two Coins For The Ferrymen har de hittat en harmoni som saknas i övriga låtar.

Låtar;

1. The Hall Of Two Truths
2. Devour The Dead