Svärd – The Rift

Argonauta Records

3 Juli

Tim Nedergård och Björn Pettersson (IN MOURNING, SWE) satte ihop Svärd med sin forna vapendragare Pierre Stam och trummisen Cornelius Althammer från tyska doom metalbandet AHAB. Efter ett antal sessioner i repan har de nu fått ihop material till EP:n The Rift och tecknade nyligen ett avtal med italienska skivbolaget Argonauta Records.

Bandet spelar tung och rå metal med psykadeliska inslag som gör att det inte bara blir ösigt, utan stundtals nästan meditativt. Det hörs att bandet varit vänner länge och delat både idéer och inspiration med varandra när de skrivit EP:n. Det ska vara 5 låtar men introlåten Hallowed Grounds är snarare en, under minuten lång, ljudmatta. Men A Rift In The Green som följer upp börjar med omedelbart tung gung och ett sound som nästan känns lite moderniserat 90 tal. Paleocene Flames fortsätter med en nedstämd bas där man kan höra strängarna slå och vibrera i introt. Det är ett hårdrocksljud blandat i den psykadeliska metal de får fram i låten. Vissa partier i sången tillsammans med gitarrerna skapar en känsla av lugn i det övriga skramlet. The Burning Asylum är favoriten. Här finns det så många influenser att det kommer att ta minst ett år att ta in allting innan man, kanske, blir bekant med låten. Ungefär två minuter in i låten kommer ett kort parti som lika gärna skulle kunna vara från ett psykadeliskt kultband från 70-80 talet. De fortsätter sedan in i ett rent psykadeliskt inslag med vibrerande bastoner och ekande smäktande gitarrer. Så kommer avslutet. Den nio minuter och sexton sekunder långa musikaliska motsvarigheten till en rejäl psykadelisk transupplevelse på en metalfestival. Fullfjädrad överjordisk njutning med slängar av galenskap. Gillar man psykadelisk metal är det här garanterat något att följa, kort sagt är EP:n välskriven, välspelad och välproducerad.

Låtlista:
1 Hallowed Grounds
2 A Rift In Green