Symphony of Sweden/Inner Demons

Symphony of Sweden är resultatet av mötet mellan LinusWester och Pontus Hagberg i Linus tobaksaffär i Hudiksvall där dom efter ett par år av småpratande kom in på ämnet musik och det visade sig att båda två höll på med musik i olika former och det visade sig att Linus var en sångare som en producent och Pontus var en producent som sökte en sångare.

Tidigare i år släppte man sitt första album Inner Demons där förhoppningarna var att göra radiohits i samma pop genre som Imagine Dragons men ganska snart lade man på mer gitarr och dubbla pedaler på trummorna i vissa av låtarna och lämnade därmed sitt ursprungliga sound.
Första spåret My Pride ger en bra bild av hur fortsättningen av skivan kommer att låta även om det såklart varieras en del. Jag skulle säga att Symphony of Sweden pendlar mellan rock, pop, symfoni och många av låtarna för tankarna till musikalmusik. I samarbetet skriver Linus text och musik och står också för sången medan Pontus står för produktionen och de mäktiga arrangemangen.

Hela skivan är oerhört pampig och Linus sång är otroligt bra! Här finns inte ett spår som är svagt. Faktum är att jag tror att flera av låtarna skulle kunna bli stora hits och nå en radiopublik. Pampiga Old man´s tale, Giants och denlite ösigare Under Fire tror jag mycket på och avslutandeGod She`s beautiful har potential att bli en ny bröllopsplåga och slå ut Ulf Lundells Kärleken förde oss samman. Symphony of Sweden har med Inner Demons skapat en mycket bra debutskiva, som gammal hårdrockare skulle jag dock ha önskat lite mer fart och fläkt. Samtliga låtar på skivan är mycket bra men för mig blir det lite för mycket pompa och ståt om jag lyssnar igenom skivan i ett sträck och därav kan jag inte ge högsta betyg. Det ska bli spännande att se vad Symphony of Sweden hittar på här näst. Om jag får min önskan uppfylld blir det mer fart och tyngd men oavsett vilken riktning projektet tar tror jag stenhårt på detta. Alla kan ju inte göra musik bara för min smak.

Band:Symphony of Sweden

Titel:Inner demons

Genre:Rock, pop, symfoni, musikal