TAV – I

Ván Records

26 Juni

Tyska TAV skapades 2017 och spelar atmosfärisk rock musik som korsar långt utanför genrens gränser. Deras första fullängdare  blandar samman flera olika stilar i minimal struktur skapas dystra surrealistiska partier.

Skivan börjar med Boundless Gaol som tar lyssnaren till en öppen plats i fjärran land, där tystnaden härskar. Genom mjuka gitarrer skapas melodier som ekar tillsammans med rytmiska trummor och bygger upp låten sten för sten runt åhöraren. Ömtålig skönhet skapas och plötsligt har man hamnat i en djup brun. I takt med sången stiger vattnet långsamt upp och lyssnaren är paralyserad likt en staty som dränks av tidens sorg i det djupa mörkret. Tredje spåret A Beggar’s Dream Of Death skapar en väg ut som får lyssnaren att likt en tiggare vandra mil för mil i drömmen mot känd destination, ovetande om att tiden tycks dagarna är plågsamt långa. Synthen får vägen att smälta nort och fötterna blir tunga av alla fotsteg, trots det fortsätter färden om än långsammare. I fjärde låten Silken Slumber har tiggaren försvunnit in i sömnen. Med den tunga börda lyssnaren fått under färden fastnar fötterna i marken och malar uppenbarar sig. Tröttheten är total och malarna börjar väva sitt silke runt lyssnaren och tiggaren vars styrka sugs ur för varje tråd som läggs. Till slut tar mörkret över till ljudet av svaga vingslag försvinner sinnet bort.

Albumet utforskar och utvidgar redan tänjda gränser med fokus på att skapa känslor. En dyster atmosfär som fångar och skapar en redan hotad ihålig existens är vad lyssnaren får uppleva.

1. Boundless Gaol

2. Umbilical Cord